Tesla w tarapatach. Sprzedaż w Europie spadła o 40%, podczas gdy chiński rywal rośnie w siłę

3 godzin temu

Lipiec był czarnym miesiącem dla Tesli w Europie – sprzedaż spadła o 40%. W tym samym czasie chiński rywal BYD zanotował imponujący wzrost o 225%, wyprzedzając amerykańskiego giganta na rynku.

Rynek pojazdów elektrycznych w Europie jest świadkiem dramatycznego przetasowania. W lipcu sprzedaż Tesli na Starym Kontynencie (UE, EFTA i Wielka Brytania) gwałtownie spadła o 40,2% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając poziom zaledwie 8 837 zarejestrowanych aut. To już siódmy z rzędu miesiąc, w którym udział amerykańskiej firmy w rynku kurczy się, spadając z 1,4% do zaledwie 0,8%.

W tym samym czasie chiński konkurent, firma BYD, kontynuuje swoją ekspansję w imponującym tempie. W lipcu producent z Shenzhen sprzedał w Europie 13 503 pojazdy, co oznacza oszałamiający wzrost o 225,3% rok do roku. Ten wynik pozwolił BYD nie tylko wyprzedzić Teslę, ale także zwiększyć swój udział w rynku do 1,2%. To kolejny miesiąc, w którym chińska marka wyprzedza amerykańskiego rywala, potwierdzając swoją rosnącą siłę. Już w kwietniu BYD po raz pierwszy sprzedało w Europie więcej aut niż Tesla.

Analitycy wskazują na kilka przyczyn tej zmiany warty. Problemy Tesli mogą być związane nie tylko z ofertą produktową, ale także z wizerunkiem firmy, na który wpływają kontrowersje wokół CEO, Elona Muska. Z drugiej strony, sukces BYD opiera się na agresywnej strategii cenowej – ich modele są często o 20-30% tańsze od odpowiedników Tesli – oraz szerszej gamie produktów, która obejmuje bardzo popularne w Europie hybrydy plug-in (PHEV). Ta elastyczność pozwala firmie trafiać do szerszej grupy klientów.

Co istotne, problemy Tesli nie wynikają ze słabości całego rynku. Wręcz przeciwnie, ogólna sprzedaż samochodów w Europie w lipcu wzrosła o 5,9%, a rynek pojazdów zelektryfikowanych (elektrycznych i hybrydowych) dynamicznie się rozwija. Łącznie stanowią one już prawie 60% wszystkich nowych rejestracji w UE, co pokazuje, iż kłopoty Tesli mają charakter specyficzny dla marki, a nie dla całego sektora.

Idź do oryginalnego materiału