Ta Toyota stała się ikoną. Każdy chce mieć ten samochód w garażu. Cena wydaje się teraz okazyjna

5 godzin temu

Dlaczego ta Toyota stała się ikoną? Moim zdaniem dlatego, iż wprost perfekcyjnie wypełniła pewną lukę w segmencie. W ostatnich kilkunastu latach sportowe hatchbacki były trochę w odwrocie. Pojawiały się na rynku mniej, lub bardziej interesujące propozycje. Przy każdej natomiast można było mieć pewnego rodzaju wątpliwości. Nagle na rynku pojawił się GR Yaris i… temat w gruncie rzeczy został rozwiązany.

Toyota GR Yaris podbiła rynek

Rynek sportowych hatchbacków potrzebował czegoś takiego, jak Toyota GR Yaris. W poprzednich latach w tym segmencie pojawiało się kilka bardzo interesujących propozycji. Doskonale pamiętam, jaką furorę zrobił Ford Focus RS. Ludzie byli absolutnie zachwyceni tym samochodem. Później szał wywołały Hyundaie z dopiskiem N. Chociaż… niektórzy narzekali, iż brakuje im napędu na cztery koła. I nagle pojawiła się Toyota GR Yaris, która teoretycznie rozwiązała wszystkie problemy. Dziś może być uznawana przez wiele osób za najlepszego sportowego hatchbacka na rynku.

fot. Toyota

Historia tego modelu jest w sumie całkiem ciekawa. Początkowo Toyota zamierzała wyprodukować zaledwie 25 tysięcy sztuk. Chociażby ze względu na regulamin Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), który nakazywał wyprodukowanie określonej liczby samochodów cywilnych w celu homologacji konkretnego samochodu rajdowego. Aby Toyota mogła wejść ze swoim modelem GR Yaris Rally1 do rajdów, musiała najpierw wyprodukować daną liczbę samochodów cywilnych. Natomiast gwałtownie okazało się, iż sportowy Yaris osiągnął taki sukces, iż produkcję trzeba znacząco rozszerzyć.

fot. Toyota

Dlaczego jest taki dobry?

Szef Toyoty, czyli Akio Toyoda, dostrzegł w GR Yarisie coś więcej. O ile 86 była produkowana wspólnie z Subaru a GR Supra z BMW… GR Yaris był 100-procentowym dzieckiem Toyoty. Ba – palce dosyć poważnie w tym projekcie maczał oddział Gazoo Racing (stąd skrót GR), odpowiedzialny za przygotowywanie samochodów rajdowych i wyścigowych Toyoty. Jest to ekipa, w której wiodące role odgrywają byli fenomenalni kierowcy rajdowi, jak chociażby 4-krotny mistrz świata Tommi Makinen, Jari-Matti Latvala, czy Juha Kankkunen. Jak to się mogło nie udać?

fot. Toyota

Koniec końców historię GR Yarisa można podsumować tylko jednym słowem: sukces. jeżeli chodzi o wersję cywilną, wspominałem już o tym, iż zainteresowanie było tak ogromne, iż trzeba było bardzo szeroko rozszerzyć produkcję. Znakomity napęd na cztery koła, świetny silnik, duża moc, kapitalne prowadzenie. Niektórzy wprost mówią, iż to trochę samochód rajdowy przeznaczony do codziennego użytku. Jego możliwości są ogromne. GR Yaris niemal natychmiast został ikoną. A w rajdach… nie ma choćby o czym mówić. GR Yaris Rally1 dał Toyocie kilka tytułów mistrzowskich – zarówno wśród kierowców, jak i zespołowo. Ot – maszynka do wygrywania.

Za ile można go dziś kupić?

Samochód dostępny jest z silnikiem 1,6 turbo o mocy 280 koni mechanicznych. Nowy w podstawowej wersji kosztuje aktualnie ok. 220 tysięcy złotych. Natomiast możliwości personalizacji są tutaj naprawdę ogromne i można stworzyć z niego prawdziwe rajdowe cudeńko. Używane modele kupimy dziś jednak choćby w okolicach 120 tysięcy złotych.

Idź do oryginalnego materiału