Szybka zemsta – Koenigsegg pobił niedawno ustanowiony przez Rimaca rekord 0-400-0 km/h

4 godzin temu

Elektryczny Rimac Nevera niedługo cieszył się rekordem w czasie przyspieszenia od 0 do 400 km/h i pełnego wyhamowania (0-400-0 km/h). Teraz ponownie należy on do auta z silnikiem spalinowym – Koenigsegga Jesko Absoluta.

Ustanawianie rekordów jest nieodłącznym elementem życia zawodowych sportowców, ale w ich ustanawianie bardzo chętnie "bawią się" też firmy motoryzacyjne. Z jednej strony bycie "naj" w jakiejś dziedzinie, czy choćby jej wycinku, to świetne narzędzie promocyjne i okazja do pochwalenia się swoimi kompetencjami. Z drugiej – dążenie np. do maksymalizacji osiągów sprawia, iż rozwijane są nowe technologie, a już oferowane – znacznie ulepszane.

Więc taki wyścig, jak ten o jak najszybsze rozpędzenie auta do 400 km/h i jego wyhamowanie, nie jest całkiem bezsensowną zabawą dużych, bogatych chłopców.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/xiaomi-su7-ultra-z-rekordem-na-torze-nurburgring-pokonalo-porsche-na-jego-podworku,aid,5293

Benzyna ponownie górą

Hipersportowy model szwedzkiej marki Koenigsegg – Jesko Absolut – w czerwcu 2024 r. ustanowił nowy rekord w próbie 0-400-0 km/h – wynoszący 27,83 s. Rekord ów utrzymał się nieco ponad rok i w lipcu br. chorwackie elektryczne hiperauto, czyli Rimac Nevera R, zdecydowanie go poprawiło, uzyskując czas 25,79 s (-2,04 s) – pisaliśmy o tym TUTAJ.

Na odpowiedź ekipy Christiana von Koenigsegga nie trzeba było długo czekać. Po zaledwie miesiącu Rimac Nevera R przestał być rekordzistą, bowiem Jesko Absolut, o włos, ale jednak poprawiło jego wynik, uzyskując 25,21 s. W samym "sprincie" do 400 km/h Jesko także okazało się szybsze od Nevery (czasy, odpowiednio, 16,77 s i 17,35 s).

https://magazynauto.pl/porady/napedy-hipersamochodow-historia-rodzaje-przyklady-dane-technicze,aid,5110

Samochodem, którym podjęto skuteczną próbę pobicia wyniku Rimaca był ten sam egzemplarz Jesko Absoluta, którym ustanowiono rekord w ubiegłym roku. Wprowadzono w nim jednak modyfikacje, które nazwano Absolute Overdrive. Polegały one na zmianach wprowadzonych w elektronice sterującej skrzynią, silnikiem oraz systemem zarządzania momentem obrotowym i trakcją.

Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż próba nie odbywała się w idealnych (szczególnie dla tylnonapędowego auta) warunkach, bo nawierzchnia pasa startowego, na którym ją przeprowadzono, przesychała po wcześniejszych opadach. Przejazd Jesko Absoluta rejestrowano na urządzeniu firmy Racelogic, której przedstawiciele zweryfikowali pozyskane dane.

Można przyjąć, iż na tym rywalizacja się nie skończy. Ciekawe, czy teraz odpowie Rimac, czy jakaś inna firma postanowi się włączyć do rywalizacji.

Koenigsegg Jesko Absolut ma silnik 5.0 V8 biturbo o mocy 1280 KM (1600 KM na paliwie on E85). Zdjęcie: Koenigsegg
Rekord ustanowiono 7 sierpnia 2025 r. na lotnisku Orebro. Zdjęcie: Koenigsegg
Podczas rekordowego przejazdu auto prowadził fabryczny kierowca Koenigsegga – Markus Lundh. Zdjęcie: Koenigsegg
Idź do oryginalnego materiału