Przegazówka (rev-matching, blip the throttle), to technika pozwalająca wyrównać obroty silnika podczas redukcji biegu. Zapobiega szarpnięciom i utracie stabilności motocykla. Wywodzi się z toru, ale z powodzeniem stosuje się ją również na drodze, podnosząc komfort i kontrolę nad maszyną.
Niektórzy robią to odruchowo, inni udają, iż nie wiedzą o co chodzi, a część po prostu nie czuje potrzeby. Przegazówka – ten krótki, nerwowy ruch manetką podczas redukcji – budzi skrajne emocje. Jedni traktują ją jak brawurowy pokaz umiejętności, inni jak relikt epoki gaźników. Ale czy naprawdę ma sens? Czy to tylko torowa egzotyka, czy może praktyczne narzędzie, które ułatwia życie także na zwykłej, dziurawej drodze między Biedronką a domem?
Spróbujmy rozłożyć przegazówkę na czynniki pierwsze – technicznie, praktycznie i z odrobiną sceptycyzmu. Będzie o tym, co robią kierowcy wyścigowi, czego nie mówi ci instruktor nauki jazdy, i dlaczego czasem warto szarpnąć rolgazem.
Dlaczego warto robić przegazówkę?
- Pozwala uniknąć szarpnięcia – ostra redukcja biegów bez wyrównania obrotów może spowodować szarpnięcie motocyklem, czy choćby zablokowanie tylnego koła.
- Chroni sprzęgło i skrzynię biegów – płynniejsze przejścia zmniejszają zużycie mechaniczne.
- Utrzymuje stabilność motocykla – szczególnie przy szybszym wprowadzaniu w zakręt.
Reasumując: jest bardziej płynnie, ale niekoniecznie trzeba stosować ją na co dzień.
Kiedy trzeba zrobić przegazówkę, a kiedy można sobie darować?
- Na torze, przy gwałtownym dohamowaniu, przegazówka to podstawa. Każde wyhamowanie silnikiem, na skutek zmiany obciążenia, to strata cennych setnych.
- W mieście, przy spokojnej jeździe i hamowaniu wyłącznie hamulcem, można sobie pozwolić na zwykłą redukcję biegów bez wyrównania obrotów .
Młodych adeptów motocyklowej sztuki do przegazówek nie zachęcamy, ale ale kto nie lubi czasem podkręcić obrotów?
Jak prawidłowo wykonać przegazówkę?
- Hamujesz, redukując prędkość.
- Schodzisz na niższy bieg, wciskając sprzęgło.
- …i robi się ciekawie:
- bez przegazówki: puszczasz sprzęgło – może szarpnąć.
- z przegazówką: podczas wciskania sprzęgła dajesz króciutką porcję gazu — obroty skaczą i idealnie dopasowują się do niższego biegu.
- Puszczasz sprzęgło, gdy obroty odpowiadają prędkości.
W przegazówce istotny jest timing – trzy czynności (zmiana biegu, wciśnięcie sprzęgła i ruch rolgazem) powinny być wykonane w niemal jednym czasie. Trzeba to ćwiczyć.
Co na to technologia?
- W niektórych motocyklach stosowane są rozwiązania, które redukują ryzyko poślizgu koła:
- poślizgowe sprzęgło – niegdyś stosowane tylko w sporcie, dziś spotykane w bardzo wielu motocyklach.
- quickshifter – bezsprzęgłowa zmiana biegów z automatycznym wyrównywaniem obrotów.
Płynność | przeciętna | wysoka |
Zużycie mechaniki | większe | mniejsze |
Kontrola podczas zakrętu | niższa | wyższa |
Trudność techniczna | niska | średnia–wysoka |