Peugeot Expert III, wraz ze swoimi bliźniaczymi modelami z koncernu Stellantis (Citroën Jumpy, Opel Vivaro, Toyota ProAce, Fiat Scudo), stał się jednym z najpopularniejszych średnich samochodów dostawczych na europejskim rynku. Choć ceniony za komfort zbliżony do aut osobowych i nowoczesne rozwiązania, model ten, bazujący na platformie EMP2, boryka się z zestawem powtarzalnych problemów. Co sprawdzić przed zakupem, co zmienić po?
Peugeot Expert: przekrój modelu
Peugeot Expert to najważniejszy gracz w segmencie średnich samochodów dostawczych. Jego historia sięga lat 90. XX wieku, kiedy to narodziła się pierwsza generacja (1995–2007) w ramach współpracy między ówczesnym koncernem PSA a Fiatem. Alians ten zaowocował całą rodziną bliźniaczych modeli (m.in. Citroën Jumpy, Fiat Scudo). Druga generacja (2007–2016) kontynuowała tę udaną współpracę. Przełom nastąpił w 2016 roku wraz z debiutem trzeciej generacji (Peugeot Expert III, zwany w wersji osobowej Traveller). Tym razem do projektu dołączyła Toyota (model ProAce), a bazą dla konstrukcji stała się modułowa platforma EMP2, znana z osobowych modeli PSA. Po późniejszym połączeniu koncernów w Stellantis, do grona bliźniaczych modeli powrócił Fiat Scudo oraz dołączyły Opel/Vauxhall Vivaro, co czyni tę platformę jedną z najbardziej rozpowszechnionych.
BlueHDi i AdBlue
Większość problemów w tym modelu koncentruje się wokół jednostek wysokoprężnych BlueHDi. Najczęściej zgłaszaną i najbardziej kosztowną awarią jest problem z układem AdBlue/SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna). Zbiorniki AdBlue mają tendencję do krystalizacji płynu wewnątrz, co prowadzi do błędów, zaświecenia kontrolki „Check Engine” oraz – co gorsza – do uniemożliwienia uruchomienia pojazdu po wyłączeniu, zgodnie z wymogami norm emisji spalin.
Równie problematyczne są usterki pompy AdBlue i czujników NOx, które również mogą wprowadzić silnik w tryb awaryjny z ograniczoną mocą. Ponadto, jak w większości nowoczesnych diesli, filtr cząstek stałych (FAP/DPF) może ulegać zapychaniu przy krótkich trasach, a w silnikach PSA, które stosują mokry DPF, konieczne jest regularne uzupełnianie specjalnego płynu katalitycznego (Eolys). Przy większych przebiegach możliwe jest także zużycie wtryskiwaczy lub usterki pompy wysokiego ciśnienia.
Zawieszenie, przeniesienie napędu
Przy intensywnej eksploatacji, zwłaszcza z dużym obciążeniem lub w ruchu miejskim, właściciele muszą liczyć się z ograniczoną trwałością dwumasowego koła zamachowego (DKZ) i sprzęgła. Typowe objawy to stuki i wibracje przy gaszeniu/odpalaniu silnika oraz podczas ruszania. W zakresie podwozia i elementów eksploatacyjnych, ze względu na charakter dostawczy, elementy zawieszenia, zwłaszcza łączniki stabilizatora, mogą wymagać wymiany stosunkowo wcześnie. Zgłaszane są także przypadki problemów z zacieraniem się lub usterkami tylnych zacisków hamulcowych.
Jakie problemy może mieć wersja elektryczna (e-Expert)?
Wersje elektryczne, takie jak Peugeot e-Expert (oraz bliźniacze e-Jumpy, e-Vivaro), choć z natury pozbawione wielu skomplikowanych elementów diesla, generują własne, specyficzne problemy. Użytkownicy tych modeli z platformy Stellantis zgłaszają powtarzający się komunikat „Electric Traction System fault” (usterka układu trakcji elektrycznej). Problem ten bywa trudny do zdiagnozowania, a jego źródłem może być awaria jednego z kluczowych i drogich podzespołów elektrycznych, takich jak kompresor klimatyzacji (który w elektrykach często chłodzi baterię), pokładowa ładowarka (OBC) lub inwerter.
Ponadto, mimo braku skrzyni biegów w tradycyjnym rozumieniu, zgłaszane są przypadki problemów z odpowiednią kalibracją rekuperacji i zachowaniem pedału hamulca, co może wpływać na komfort i bezpieczeństwo jazdy, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Należy również pamiętać, iż wszelkie awarie akumulatora trakcyjnego, choć rzadkie, są najdroższymi potencjalnymi usterkami, a serwisowanie wysokiego napięcia wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi.

Problemy z elektroniką
Modele z platformy Stellantis zmagają się również z drobnymi, ale irytującymi problemami elektrycznymi i czujnikami, takimi jak awarie czujników parkowania lub sporadyczne błędy systemu informacyjno-rozrywkowego. W intensywnie eksploatowanych dostawczakach z czasem pojawiają się też problemy z mechanizmem drzwi przesuwnych, a także szybsze zużycie elementów wnętrza, takich jak tapicerka i plastiki.
Podsumowanie: czy warto kupić Peugeota Experta?
Podsumowując, Peugeot Expert III (i pochodne modele z koncernu Stellantis) to z pewnością wydajne i komfortowe narzędzia pracy, niezależnie od wersji napędowej. W modelach spalinowych najważniejsze słabości koncentrują się wokół skomplikowanego systemu oczyszczania spalin AdBlue. W przypadku wersji elektrycznych, choć ubywa problemów z diesla, pojawiają się drogie w naprawie usterki związane z kluczowymi podzespołami układu trakcyjnego i zarządzania energią. Regularny i rygorystyczny serwis jest absolutną koniecznością dla minimalizacji ryzyka kosztownych awarii.

1 dzień temu

















