Rajdowe mistrzostwa świata wchodzą w nową fazę rozwoju. Project Rally One został oficjalnie potwierdzony jako pierwszy nowy konstruktor zarejestrowany w ramach przepisów WRC27.

Projekt został założony przez doświadczonego inżyniera motorsportu Lionela Hansena, wieloletniego specjalistę WRC Yves’a Mattona oraz firmę Prospeed. Ich celem jest zaprojektowanie, zbudowanie i homologowanie samochodu w specyfikacji WRC27 jeszcze przed wejściem w życie nowego cyklu regulaminowego w 2027 roku.
Ogłoszenie nastąpiło tuż po zatwierdzeniu przez FIA finalnych elementów przepisów WRC27. Po raz pierwszy w historii mistrzostw otwierają one drogę do homologacji nie tylko producentom samochodów, ale również niezależnym konstruktorom, którzy będą mogli rywalizować na równych zasadach z fabrycznymi zespołami.
Lionel Hansen podkreśla, iż to właśnie nowe regulacje stworzyły realną możliwość wejścia do światowej czołówki rajdów: „Wprowadzenie przepisów WRC27 dało nam możliwość wejścia do mistrzostw. Nowe ramy techniczne tworzą odpowiednie środowisko dla niezależnych projektów takich jak nasz, pozwalając zaprojektować samochód od podstaw i rywalizować z producentami na najwyższym poziomie”.
Po stronie promotora WRC decyzja Project Rally One jest odbierana jako wyraźny sygnał rosnącego zainteresowania przyszłością mistrzostw. Peter Thul, starszy dyrektor ds. sportu w WRC Promoter, zwraca uwagę na symbolikę momentu ogłoszenia: „Fakt, iż informacja ta pojawia się tak gwałtownie po ogłoszeniu przepisów WRC27, potwierdza apetyt świata motoryzacji na udział w szczycie rajdowego sportu. Napełnia nas to przekonaniem, iż będzie to dopiero pierwsze z wielu podobnych ogłoszeń”.
Thul dodał również, iż promotor aktywnie wspiera nowe inicjatywy: „Jako promotor jesteśmy tu po to, by pomóc Lionelowi i Yves’owi w realizacji ich ambicji i jesteśmy przekonani, iż połączenie samochodów homologowanych w WRC27 z obecnymi konstrukcjami Rally2 stworzy jedną z najmocniejszych i najliczniejszych staw w WRC w ostatnich latach”.
Regulamin WRC27 wprowadza platformę ściśle kontrolowanych kosztów, z limitem ceny samochodu ustalonym na 345 000 euro. Samochody będą wyposażone w rurową klatkę bezpieczeństwa, zawieszenie z podwójnymi wahaczami, napęd na cztery koła oraz turbodoładowany silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra, zasilany paliwem pochodzącym ze źródeł zrównoważonych.
Choć konstrukcja Project Rally One powstaje zgodnie z wymogami WRC27, projektanci kładą szczególny nacisk na optymalizację zawieszenia i geometrii, rozkład masy oraz niezawodność. Od wczesnego etapu uwzględniane są także potrzeby klientów oraz różne wymagania mistrzostw, w których samochód mógłby w przyszłości startować.
Prace nad autem są już zaawansowane. Architektura podwozia została ukończona, a montaż pierwszego prototypu trwa. Po zakończeniu tej fazy samochód rozpocznie intensywny program rozwojowy, obejmujący ponad 6000 kilometrów testów na nawierzchniach szutrowych i asfaltowych. Pierwszy shakedown zaplanowano na wiosnę 2026 roku.
Znaczenie projektu podkreślają również przedstawiciele FIA. Malcolm Wilson OBE, zastępca prezesa FIA ds. sportu, widzi w Project Rally One dowód na skuteczność nowego podejścia: „Project Rally One to istotny moment dla WRC. Potwierdza, iż przejście na bardziej przystępne i efektywne kosztowo ramy techniczne już teraz generuje nowe zainteresowanie sportem. Przyciąganie nowych uczestników jest najważniejsze dla długoterminowego rozwoju WRC”.
Podobnie wypowiada się dyrektor techniczny i ds. bezpieczeństwa FIA Xavier Mestelan Pinon, który wskazuje na długofalowe znaczenie zmian regulaminowych: „Otwierając homologację dla tunerów i wprowadzając długoterminowe, kontrolowane kosztowo ramy techniczne, stworzyliśmy środowisko, w którym niezależni konstruktorzy mogą wejść do WRC na równych zasadach z producentami. Project Rally One doskonale pokazuje, do czego zaprojektowano tę wizję, i potwierdza, iż nowa era rajdowych mistrzostw świata zaczyna już przynosić oczekiwany wzrost i różnorodność”.
Debiut Project Rally One jako pierwszego nowego konstruktora WRC27 może stać się początkiem szerszej fali zgłoszeń. jeżeli kolejne projekty pójdą tym śladem, WRC od 2027 roku może zyskać najbardziej zróżnicowaną i konkurencyjną stawkę od wielu lat.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.














