Nowy atrakcyjny cenowo SUV szykuje się na podbój Europy. To luksusowy kuzyn Volvo, który zapoluje na BMW i Audi

11 godzin temu

W marcu chiński kuzyn Volvo pokazał w Chinach pierwsze zdjęcia nowego SUV-a o nazwie 9X. Jak informowaliśmy to wyjątkowy pojazd w katalogu marki Zeekr ze względu na rozmiar, specyfikację i technologie. Teraz przyszła pora, by podbił Europę.

Zeekr 9X zawitał do Londynu, by drażnić rywali oferujących SUV-y premium

Możliwości młodej marki Geely Automobile są duże. Kiedy pod koniec września otworzyła księgi zamówień nowego SUV-a 9X, wystarczyło 13 minut, by zebrał 10 000 zamówień. Warto wiedzieć, iż mówimy o samochodzie, który nie jest tani choćby jak na chińskie realia i cenniki.

Zeekr 9X prezentuje luksus na miarę Rolls-Royce’a. Wytoczy ciężkie działa w postaci hybrydowej architektury wysokiego napięcia 900 V, królewskiego wyglądu i gorącego temperamentu. To i cały wachlarz jego możliwości pozwoli mu zapolować na BMW i Audi w Europie. Zelektryfikowana chińska marka samochodów sportowych, zaprezentowała go właśnie w Londynie w towarzystwie minivana o nazwie 009.

To wydarzenie to część przygotowań do premiery Zeekr na rynku Wielkiej Brytanii, zaplanowanej na 2026 rok. Choć rynek brytyjski luksusowa marka należąca do Geely Auto traktuje priorytetowo, to nie jest to jedyny kraj, o który rozszerzy swoją działalność w Europie.

„Planujemy premierę w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i [prawdopodobnie] we Włoszech w ciągu najbliższych sześciu do osiemnastu miesięcy” – powiedział Lothar Schupet, dyrektor generalny Zeekr na Europę, w rozmowie z Auto Express.

Zeekr jako należy do Geely Auto, potężnego chińskiego koncernu samochodowego. Jest on właścicielem lub ma udział w kilku innych tj. Volvo, Polestar, Lotus, Smart i producencie taksówek LEVC. Jego marka Geely jest obecna na polskim rynku, na którym zadebiutowała elektrycznym SUV-em EX5 i dołożyła niedawno kolejny, hybrydowy model Starray, o którym pisaliśmy tutaj.

Zeekr 9X ma długość 5239 mm i rozstaw osi 3169 mm., foto: Zeekr

SUV Zeekr zapowiada ciężkie czasy dla producentów pojazdów premium

Pierwsze modele elektryczne z katalogu Zeekr są dostępne już w sprzedaży w Skandynawii, południowej Europie, Belgii, Holandii i Szwajcarii. Model 001 to shooting brake, który celuje w Porsche Taycan Sport Turismo. Dla odmiany Zeekr X i 7X to rywale odpowiednio BMW iX1 i nowego iX3. Chińczycy nie owijają w bawełnę, stwierdzając w wywiadzie z AutoExpress, iż widzą „siebie jako bezpośrednich konkurentów dla niemieckich marek premium; w perspektywie średnioterminowej dążymy do osiągnięcia ich poziomu”.

Z pewnością wiedzą, o czym mówią, skoro pracuje dla nich człowiek, który przez ponad 23 lata był związany z marką BMW. Ponadto oprócz Lotara Schupeta w pionie pracowników wyższego szczebla marki Zeekr, jest Stefan Sielaff. Ten większość swojej kariery spędził w Audi, ale był także szefem ds. designu w firmie Bentley. Sekret sukcesów marki Zeekr tkwi w tym, iż ma siłę chińskiego giganta, ale także „europejską duszę i znaczne inwestycje w Europie” – jak wyjaśnił Schupet.

Europejskie centrum badawczo-rozwojowe Geely ma siedzibę w Göteborgu w Szwecji, podobnie jak centrum projektowe. To tam wachlarz swoich możliwości marka rozwija pod okiem Stefana Sielaffa i Giovanniego Lanfranchi, szefem europejskiego działu badawczo-rozwojowego. Ten ostatni zaprezentował najnowszą technologię marki w Londynie. To weteran branży IT z ponad 20-letnim doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w działach inżynieryjnych. Mówimy o tym dlatego, iż nadchodzący luksusowy Zeekr 9X to prawdziwy majstersztyk, który zamierza być nowym „flagowym modelem wśród światowych superluksusowych SUV-ów”.

foto: Zeekr

Zeekr 9X Super Hybrid podbił brytyjską publiczność

Nie ma wątpliwości, który z dwóch przywiezionych do Londynu modeli podbił brytyjską publiczność. Zeekr 9X współdzieli swój ukłąd napędowy z modelem Lotus Eletre. Pod względem mechanicznym jest hybrydą. Ma 2-litrowy, turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik benzynowy, który generuje moc dla 3 mocnych silników elektrycznych. W efekcie taki układ generuje prawie 1400 koni mechanicznych.

SUV z akumulatorem o mocy 70 kWh oraz wspomnianą architekturą elektryczną o napięciu 900 V, obiecuje zasięg 1100 km. Ładowanie od 10 do 80% zajmuje około 10 minut. jeżeli chodzi o osiągi, to przyspiesza do setki w czasie poniżej 3,1 sekundy i rozwija prędkość 240 km/h. W efekcie jest szybszy o pół sekundy niż hybrydowe BMW M5.

Chińska marka nigdy nie stawia ograniczeń w kwestiach bezpieczeństwa i wykorzystuje najbardziej ekstremalne innowacje technologiczne, aby tworzyć nowe flagowe modele. Luksusowy 9X dostaje napęd 4×4 i korzysta z inteligentnych systemów wspomagania kierowcy. Na przykład jego kamera o zasięgu 30 kilometrów pokazuje wszystko.

Chociaż Zeekr nie potwierdził, iż model 9X będzie dostępny z kierownicą po prawej stronie, to Brytyjczycy nie mają wątpliwości, iż Chińczycy nie odmówią sobie tej przyjemności. Zwłaszcza iż Schupet przyznał AutoExpress, iż Zeekr bada możliwość „dostosowania do ruchu prawostronnego” istniejących europejskich pojazdów elektrycznych. Drugi przywieziony do Londynu model 009, oferowany z czterema, sześcioma lub siedmioma miejscami z racji tego, iż jest produkowany w Tajlandii ma już kierownicę po prawej stronie. Zeekr 9X uwzględniający typowo biznesowe cechy z luksusem i bogatym wyposażeniem stanowi wielkie wyzwanie dla rywali w Europie. Zwłaszcza iż nie zapomni o atrakcyjnej cenowo ofercie.

Zeekr 9X widok kokpitu/ wersja Chiny
Zeekr minivan 009 MY2026, widok wnętrza
Minivan Zeekr 009 ma moc 603 KM i zasięg 582 km, foto: kokpit/ Zeekr
Idź do oryginalnego materiału