
Duma Nissana, czyli napęd e-Power, w którym silnik spalinowy nie przekazuje mocy na koła, a jest generatorem energii elektrycznej, przeszedł gruntowną modernizację. Efekty? Spore oszczędności dla kierowcy, i to bez strat (a choćby z zyskiem) w dynamice. Ale są i inne korzyści. Na początek – do sprawdzenia w Qashqaiu, pierwszym modelu z e-Power nowej generacji.
Popularność technologii hybrydowych wszelkiej maści rośnie w Europie bardzo szybko. Dostępnych jest wiele samochodów, w który stosowane są rozmaite rozwiązania, od mikrohybryd 48 V poprzez pełne hybrydy aż po plug-iny z coraz większymi akumulatorami trakcyjnymi i coraz szybszym ładowaniem DC.
Nissan od 2022 r. stosuje w Europie ( w Japonii od 2017 r.) w wybranych modelach (X-Trail, Qashqai) technologię nazwaną e-Power, w której silnik spalinowy pełni jedynie rolę generatora. Teraz pokazano Qashqaia, którego wyposażono w najnowsze wcielenie napędu e-Power.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowa-generacja-nissana-leafa-teraz-to-crossover-a-nie-hatchback,aid,5307Cel – mniejsze spalanie
W napędzie e-Power Nissana silnik spalinowy służy wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, która zasila bezpośrednio silnik elektryczny napędzający koła, a gdy zajdzie taka potrzeba – również doładowuje akumulator. Nie jest tutaj wymagana ani skrzynia biegów, ani mechaniczne połączenia silnika spalinowego z elektrycznym służące do napędzania kół. Podobnie jak w samochodach elektrycznych zastosowano system rekuperacji energii (tzw. hamowanie odzyskowe).
W nowym układzie e-Power zastosowano opracowany od podstaw zespół napędowy: w jednej obudowie zintegrowano silnik elektryczny, generator, falownik, przekładnię redukcyjną oraz przekładnię podwyższającą prędkość obrotową. Poprawiono izolacją akustyczną i znacząco ograniczono hałas oraz wibracje podczas pracy pod obciążeniem.
Benzynowy silnik 1.5 R3 turbo to także nowa konstrukcja. Wykorzystano w nim opracowaną w Nissanie koncepcję procesu spalania pozwalającą osiągnąć wysoką sprawność cieplną 42%. Nowy silnik pracuje ciszej i efektywniej przy niższych prędkościach obrotowych, ma też większą turbosprężarkę. Zrezygnowano ze stosowanej w poprzedniej jednostce technologii zmiennego stopnia sprężania.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/chinskie-geely-pobilo-rekord-wydajnosci-toyota-daleko-z-tylu,aid,5332Moc przez cały czas wynosi 190 KM, zaś moment obrotowy spadł z 330 do 311 Nm. Mimo to przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi przez cały czas 7,9 s. Co ważne, nowy model ma zmodyfikowany tryb jazdy sport, w którym do dyspozycji jest 205 KM i 330 Nm – a to sprawia, iż sprint do setki" wynosi o 0,3 s mniej (7,6 s).
Najważniejsze jest jednak to, iż udało się w bardzo znaczący sposób obniżyć zużycie paliwa. W poprzednim modelu wynosiło ono średnio 5,1 l na 100 km, a teraz – jedynie 4,5 litra/100 km. Ponadto zwiększono interwał międzyprzeglądowy z 15 do 20 tys. km.
Nissan Qashqai z system e-POWER nowej generacji będzie dostępny na rynkach europejskich od września 2025 roku.


