Dyskusja o transporcie to nie tylko spór o to, czy i kiedy samochody elektryczne zastąpią nam auta spalinowe. Albo czy elektryki to przyszłość, a może trend, który zaraz minie. Kongres Nowej Mobilności ma być okazją, żeby wziąć na warsztat najważniejsze problemy związane ze zmianami w transporcie w XXI wieku.
Autonomiczność i zeroemisyjność w transporcie
Dlaczego Katowice? Śląsk to jeden z najważniejszych regionów gospodarczych w Polsce. Koncentruje znaczną część przemysłu, zwłaszcza motoryzacyjnego, energetycznego i nowoczesnych technologii. Odpowiada za ponad 12 proc. polskiego PKB i zatrudnia setki tysięcy specjalistów w sektorach strategicznych dla transformacji kraju. A słowo transformacja w przypadku globalnego transportu pasuje idealnie.
Prywatny transport samochodowy to przemijający trend. Przesiadamy się na rowery, stawiamy na komunikację publiczną, przemieszczamy się pieszo. 1/3 Europejczyków posiadających samochód deklaruje gotowość rozważania zrezygnowania z własnego pojazdu w przyszłości. To daje do myślenia i generuje nowe wyzwania.
340 europejskich miast zamieszkałych łącznie przez 150 mln osób wprowadziło już formy ograniczenia ruchu samochodowego w centrum. Cel jest długoterminowy. Mamy osiągnąć 90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego w UE do 2050 r. – w porównaniu z 1990 r.
Wiadomo, iż transport zmierza w kierunku autonomiczności, ale też zeroemisyjności. Dlatego tak bardzo potrzebujemy dyskusji m.in. o autach elektrycznych, wokół których narastają mity. W Polsce mamy za mało ładowarek – to po prostu fakt. W Warszawie na jeden punkt ładowania przypada aż 28 elektryków. Z drugiej strony... tych punktów z roku na rok przybywa w wielu miejscach kraju, chociaż ten rozwój nie jest równomierny.
W temacie motoryzacji brakuje też koordynacji rządowej, czego na specjalnym spotkaniu w Polskim Stowarzyszeniu Nowej Mobilności nie ukrywał Dariusz Wieczorek, poseł Lewicy i do niedawna minister nauki w rządzie Donalda Tuska.
– Rok 2025 może być punktem zwrotnym dla polskiej elektromobilności po trudnym 2024 roku. Widzimy wyraźne wzrosty sprzedaży, czego potwierdzeniem jest rekordowy udział pojazdów elektrycznych na poziomie 6 proc. w pierwszych rejestracjach nowych samochodów osobowych w maju. Nie przewidujemy zmian w tej dynamice mimo poluzowania przepisów związanych ze średnią emisją CO₂ od producentów. Widzimy, iż dynamika wzrostów udziału pojazdów elektrycznych będzie przyspieszać, szczególnie w 2027 roku – mówił jeszcze niedawno Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Kongres Nowej Mobilności już 23-25 września
W Kongresie wezmą udział wysocy rangą politycy, unijni i krajowi decydenci, włodarze miast, dyplomaci, oraz przedstawiciele branży, świata nauki czy start-up'y. To 180 debat, warsztatów i prezentacji tematycznych, podczas których będzie można usłyszeć ponad 400 światowych autorytetów z sektora zrównoważonego transportu drogowego, morskiego i lotniczego, rozwiązań mikromobilności, a także technologii autonomicznej jazdy, energetyki, urbanistyki, sztucznej inteligencji oraz administracji i świata nauki.
Na 6 scenach wystąpią m.in.: Carlo Ratti (architekt i profesor MIT), Françoise Poggi (Fastned), Hui Zhang (NIO Europe), Mark Chung (National Safety Council), Damiano Cerrone (Urbanist AI), Janet Sanz (Metropolitan Area of Barcelona), Felipe Rodriguez (ICCT Europe) i Arek Nowiński (Volvo Cars).