Elon Musk tłumaczy słabe wyniki Tesli w Europie „słabym rynkiem”, ale dane pokazują, iż sprzedaż aut elektrycznych rośnie – tylko Tesla notuje dramatyczny spadek, tracąc udziały na rzecz konkurencji.
W ostatnich miesiącach sprzedaż Tesli w Europie gwałtownie spadła – w kwietniu 2025 roku liczba rejestracji nowych aut tej marki zmalała aż o 49% rok do roku, do 7 261 sztuk. Jednocześnie cały rynek aut elektrycznych na kontynencie zanotował rekordowy wzrost – sprzedaż „elektryków” wszystkich producentów wzrosła mianowicie o 28%, osiągając historyczne maksima zarówno w kwietniu, jak i w całym 2025 roku.
Elon Musk, pytany o przyczyny spadku, winą obarcza „słaby europejski rynek motoryzacyjny”, twierdząc, iż to problem wszystkich producentów. Jednak statystyki temu przeczą – popyt na auta elektryczne w Europie jest najwyższy w historii, a konkurenci Tesli, tacy jak Volkswagen, Škoda czy chińskie BYD, notują wzrosty sprzedaży i przejmują udziały rynkowe po amerykańskiej marce.

W kwietniu udział Tesli w europejskim rynku aut elektrycznych spadł do około 4%, podczas gdy rok wcześniej wynosił niemal 10%. choćby chińskie BYD sprzedało w Europie więcej aut elektrycznych niż Tesla. Najnowsze dane z maja pokazują, iż trend się utrzymuje – spadki sprzedaży Tesli sięgają 54% rok do roku, a w niektórych krajach, jak Portugalia czy Francja, przekraczają 60%.
Eksperci wskazują na kilka przyczyn: coraz silniejsza konkurencja, starzejąca się oferta modelowa Tesli, protesty i bojkoty związane z kontrowersyjnymi wypowiedziami Elona Muska oraz rosnąca popularność tańszych marek z Chin. Dodatkowo, mimo wprowadzenia nowego Modelu Y i rekordowych rabatów, Tesla nie zdołała powstrzymać odpływu klientów. Wyjątkiem był majowy wzrost sprzedaży w Norwegii, ale wynikał on głównie z bardzo słabego wyniku rok wcześniej i agresywnych promocji.