Kwiecień 2025 roku na europejskim rynku nowych samochodów – Renault Clio numerem jeden, BYD wyprzedził Teslę

7 godzin temu
  • Sprzedaż nowych aut osobowych w Europie, tak w kwietniu, jak i w ciągu czterech miesięcy 2025 r., wzrosła, ale jedynie symbolicznie. Szczególnie interesująco przedstawia się sytuacja na rynku aut elektrycznych.

Jak podaje uznana firma analityczna Jato Dynamics, w kwietniu w Europie (dane obejmują 28 państw) sprzedano 1 078 521 nowych samochodów osobowych. To zaledwie o 1399 egzemplarzy (0,1%) więcej niż w kwietniu 2024 r. Z kolei w ciągu czterech miesięcy 2025 r. nabywców znalazło już 4 4467 681 szt. – więcej o 6560 szt. niż w okresie od stycznia do kwietna 2024 r. (+0,14%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/pierwszy-kwartal-2025-r-na-rynku-nowych-samochodow-osobowych-w-europie-sprzedaz,aid,5163

Zmiana lidera wśród modeli, ale tylko w kwietniu

Do tej pory na prowadzeniu wśród najchętniej kupowanych samochodów znajdowała się Dacia Sandero. W kwietniu nastąpiła jednak zmiana na pierwszej pozycji, na którą awansowało, pochodzące z tego samego koncernu, Renault Clio (kwietniowa sprzedaż: 18 997 do 18 590 szt.). Co ciekawe, to pierwszy miesiąc triumfu Clio od czerwca 2020 r.

https://magazynauto.pl/testy/renault-clio-e-tech-145-full-hybrid-techno-czy-hybrydowa-toyota-yaris-ma-czego-sie-bac-test,aid,3718

Niewielka przewaga Clio w czwartym miesiącu nie wpłynęła jednak na miejsce Sandero w okresie I-IV 2025 r. – przez cały czas jest ono liderem, z wynikiem 85 697 szt. Na szczególne wyróżnienie wśród modeli zasługuje VW Tiguan, który zajął w kwietniu 4. lokatę i popisał się aż 32-procentowym wzrostem. Z kolei Golf (miejsce 8.) zanotował spadek popytu aż o 29% – największy w top 10 za IV miesiąc br.

Elektryczna rewolucja

Naprawdę ciekawie przedstawia się sytuacja na rynku elektryków. W kwietniu sprzedano ich w europie 184 312 szt. (17% wszystkich aut), co oznacza aż 28-procentowy wzrost rok do roku. W kwietniu najpopularniejszymi markami pod względem sprzedaży aut BEV okazały się Volkswagen (23 514 szt.; +61%), BMW (14 867 szt.; +5%) oraz Skoda (13 598 szt.; +214%).

Największym zaskoczeniem jest jednak to, iż na 10. miejscu znalazła się chińska firma BYD, która sprzedała 7231 aut na prąd (wszystkich znacznie więcej, bo w gamie ma też hybrydę plug-in Seal U DM-i). Tym samym po raz pierwszy wysforowała się przed Teslę, która znalazła nabywców na 7165 samochodów. Trzeba przy tym zaznaczyć, iż BYD rozpoczął szerszą ekspansję w Europie (poza Norwegią) dopiero w końcowych miesiącach 2022 r.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-byd-dolphin-surf-szokuje-cena-bac-sie-powinny-nie-tylko-dacia-spring-ale-i-fiat-grande-panda,aid,5226

Sporo o sytuacji mówią też zmiany w popycie na auta obu firm – Tesla w kwietniu 2025 r. straciła 49% w stosunku do kwietnia 2024 r., zaś BYD zyskał aż 359% (także dzięki posiadaniu w ofercie PHEV-ów; same "elektryki" wzrosły o 169%). Jak wynika z danych Jato Dynamics, BYD jest zdecydowanie na fali – sprzedał np. więcej aut niż Fiat, Seat i Dacia w Wielkiej Brytanii, niż Fiat i Seat we Francji, niż Seat we Włoszech czy Fiat w Hiszpanii. A to wszystko jeszcze przed uruchomieniem europejskiej fabryki na Węgrzech…

BYD to chiński potentat wśród producentów aut elektrycznych. Jego samochody na prąd (na fot. model Seal) znalazły w kwietniu więcej nabywców niż Tesle. ZdjęciE: BYD

Jeśli chodzi o najchętniej kupowane modele samochodów elektrycznych, to pierwsza dziesiątka za kwiecień przedstawia się następująco: Skoda Elroq (7998), VW ID.3 (6932), VW ID.7 (6776, VW ID.4 (6297), Kia EV3 (5680), Renault 5 (5662), BMW iX1 (5518), Skoda Enyaq (5037), Tesla Model Y (495) oraz Citroen C3 (3962).

Top 10: najpopularniejsze modele kwietnia w Europie (dane: Jato Dynamics)

1. Renault Clio

Zdjęcie: Tygodnik Motor

2. Dacia Sandero

Zdjęcie: Tygodnik Motor

3. Peugeot 208

Zdjęcie: Tygodnik Motor
Miejsce Marka/model Rejestracje IV 2025 r. (szt.) Zmiana do IV 2024 r. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Renault Clio 18 997 -3,0%
Dacia Sandero 18 590 -28,0%
Peugeot 208 16 529 -6,0%
Volkswagen Tiguan 16 277 +32,0%
Citroen C3 16 113 +7,0%
Toyota Yaris Cross 15 989 +14,0%
Dacia Duster 15 900 +17,0%
Volkswagen Golf 15 575 -29,0%
Volkswagen T-Roc 15 365 -21,0%
Toyota Yaris 15 277 -11,0%
Idź do oryginalnego materiału