Komisja Europejska łagodzi przepisy dotyczące sprzedaży nowych samochodów spalinowych na terenie Unii Europejskiej. Zgodnie z wcześniejszym projektem, od 2035 r. miał obowiązywać całkowity zakaz sprzedaży takich pojazdów. Zamiast tego KE zaproponowała nałożenie na producentów obowiązku redukcji emisji dwutlenku węgla.
Komisja Europejska wycofuje się z całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych

Komisja Europejska chce, aby od 2035 roku producenci samochodów musieli osiągnąć cel redukcji emisji spalin o 90 proc. Pozostałe 10 proc. emisji będzie musiało być kompensowane poprzez stosowanie stali niskowęglowej wyprodukowanej w Unii Europejskiej lub e-paliw i biopaliw.
Nowa propozycja Komisji Europejskiej. Auta spalinowe nie znikną
Zdaniem KE pozwoli to, aby hybrydy typu plug-in (pojazdy łączące silnik spalinowy z elektrycznym), pojazdy z wydłużonym zasięgiem (samochody elektryczne z dodatkowym spalinowym generatorem prądu), hybrydy miękkie (samochody spalinowe wspierane przez niewielki silnik elektryczny) i pojazdy z silnikami spalinowymi przez cały czas "odgrywały rolę" na rynku po 2035 roku, oprócz pojazdów w pełni elektrycznych i pojazdów wodorowych.
ZOBACZ: Myśleli, iż pomagają policji. Seniorzy stracili milion złotych
- Podążamy drogą do mobilności bezemisyjnej, wprowadzając jednak pewną elastyczność dla producentów, aby mogli oni osiągnąć swoje cele dotyczące emisji CO2 w najbardziej opłacalny sposób – powiedział w poniedziałek dziennikarzom Wopke Hoekstra, komisarz ds. klimatu, neutralności emisyjnej i czystego wzrostu.
ZOBACZ: GOG wprowadza subskrypcję. W tym przypadku warto zapłacić
Apostolos Tzitzikostas, unijny komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki pochwalił "wspaniałą decyzję", jak nazwał propozycję obniżenia celu do 90 proc. - To wyraźny sygnał, iż po 2035 roku na rynku mogą pojawić się inne technologie niż pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami – powiedział. Zaznaczył, iż dzięki takiemu rozwiązaniu konsumenci będą mogli swobodnie decydować, którą technologię chcą wybrać.
Komisja Europejska łagodzi przepisy. Projekt czeka na akceptację
Mimo iż w sektorze motoryzacyjnym pojawiają się głosy wzywające do utrzymania zakazu i większych inwestycji w elektryfikację, większość producentów samochodów nalega, aby UE przemyślała swoją politykę. Wspomniani producenci argumentują, iż ich przedsiębiorstwa podupadają w obliczu konkurencji ze strony Chin i Stanów Zjednoczonych.
Nowa propozycja KE będzie musiała zostać zaakceptowana przez państwa członkowskie w ramach Rady UE i przez Parlament Europejski.
Widziałeś coś ważnego? Przyślij zdjęcie, film lub napisz, co się stało. Skorzystaj z naszej Wrzutni


2 godzin temu





