Już niemal co dziesiąte nowe auto w Polsce jest z Chin. Rekordowy sierpień na polskim rynku

3 godzin temu

Chińskich marek na polskim rynku przybywa z miesiąc na miesiąc. We wrześniu do sprzedaży trafią długo wyczekiwane modele Hongqi, ale już w sierpniu 2025 r. niemal co dziesiąte nowe auto zarejestrowane w Polsce pochodziło z Państwa Środka. Ba, wśród klientów prywatnych dwa modele z Chin znalazły się w top 10.

Chińskie samochody już praktycznie wtopiły się w krajobraz polskich dróg. Przez pierwsze osiem miesięcy bieżącego roku wyjechało na nie 24 526 aut osobowych z Państwa Środka, co oznacza 6,5-procentowy udział w całym rynku.

MG pozostaje najpopularniejszą marką chińską w Polsce. fot. MG

Tendencja jest oczywiście wzrostowa. W lipcu Chińczycy zagarnęli dla siebie 8,2 polskiego rynku, natomiast w sierpniu dorzucili do tego 0,7%. W efekcie mieli dla siebie aż 8,9% sprzedaży, co przekłada się na 3771 aut, jakie wyjechały na drogi.

Niewykluczone, iż jeszcze w tym roku producenci z Państwa Środka osiągną dwucyfrowy udział nad Wisłą. Duże nadzieje są wiązane przede wszystkim z samochodami Hongqi, które obiecują jakość Audi w cenie Volkswagena (TUTAJ przeczytasz na ten temat więcej).

Na czele bez zmian

Liderem polskiego rynku wśród producentów z Chin pozostaje MG, które w sierpniu tego roku zarejestrowano 1196 razy – wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, cytowanych przez IBRM Samar. To o 285% więcej niż przed rokiem i o 11,9% mniej niż w lipcu tego roku.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/mg-szykuje-az-13-nowych-modeli,aid,5501

Ciekawie przedstawiają się dalsze pozycje. Na drugim miejscu w lipcu wylądowało Jaecoo (568 szt.), przed BYD-em (565 szt.) oraz Omodą (559 szt.). Oznacza to, iż niższy stopień podium od czwartej pozycji dzieliło raptem 9 samochodów.

Jaecoo w sierpniu 2025 roku znalazło się na drugim miejscu wśród chińskich marek. fot. archiwum

Na piątym miejscu znalazł się BAIC ze sprzedażą 419 aut, natomiast na szóstym – Leapmotor (230 szt.). Ta marka koncernu Stellantis właśnie ogłosiła debiut nad Wisłą 4,5-metrowego modelu B10 o mocy 218 KM i absolutnie zaskakującej cenie 119 900 zł (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). Dla porównania elektryczny Fiat Grande Panda La Prima stanowi wydatek 125 000 zł.

Wracając do modeli z Chin – dalsze marki na polskim rynku są już tłem dla wymienionej szóstki. Top 10 w sierpniu 2025 roku uzupełniają Chery (86 szt.), Forthing (69 szt.), Dongfeng (20 szt.) oraz Bestune (18 szt.).

https://magazynauto.pl/testy/forthing-u-tour-1-5-t-gdi-7dct-test-opinie-bagaznik-osiagi-spalanie-wyposazenie-cena,aid,4725

Wysokie miejsca wśród indywidualnych nabywców

Wśród klientów indywidualnych wysokie miejsca zajmują dwa modele MG. To HS, który w sierpniu znalazł 323 klientów oraz ZS z 354 rejestracjami. Od początku roku pierwszego z nich zarejestrowano 2643 razy, co daje mu 7. pozycję, a drugiego – 2457 (9. pozycja).

https://magazynauto.pl/testy/baic-beijing-5-mg-hs-seat-ateca-ssangyong-kgm-korando-porownanie,aid,5238

MG HS to również jedyne auto „made in China”, które znajduje się w top 15 polskiego rynku. Dokładnie po ośmiu miesiącach znajduje się na 15. miejscu ze sprzedażą 551 aut sierpniu oraz 4576 od początku roku.

MG HS to bezsprzecznie najpopularniejsze chińskie auto nad Wisłą. fot. MG

Co istotne, w sierpniu 2025 roku rekord pobiły również elektryki. Stanowiły on 7,8% polskiego rynku, a marką numer jeden pod względem rejestracji okazał się BYD. Jakby tego było mało, samochody na prąd z Państwa Środka zagarnęły dla siebie 20% rynku elektryków.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-byd-dolphin-surf-szokuje-cena-bac-sie-powinny-nie-tylko-dacia-spring-ale-i-fiat-grande-panda,aid,5226

Zaskakujący nowy lider rynku

W sierpniu 2025 roku w Polsce łącznie zarejestrowano 42 480 samochodów osobowych, czyli aż o 14,6% więcej niż przed rokiem (+5411 szt.). Łącznie na nasze drogi od stycznia do końca ósmego miesiąca wyjechało 378 034 nowych „osobówek” (+5,8%), czyli o 20 874 więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Na czele nieustannie pozostaje Toyota, która przez 8 miesięcy znalazła 60 436 nabywców (-9,3%). Drugie miejsce okupuje Skoda (39 499 szt., +3,1%), a trzecie – Volkswagen (27 173 szt., +16,5%).

Hyundai Tucson niespodziewanie był liderem polskiego rynku w sierpniu tego roku. fot. Hyundai

Ciekawa zmiana zaszła w sierpniu wśród najpopularniejszych modeli w Polsce. Otóż po raz pierwszy od wielu miesięcy najchętniej wybieranym autem w naszym kraju nie była Toyota Corolla, lecz… Hyundai Tucson. Znalazł on 2067 klientów, wyprzedzając Corollę (2014 szt.), Skodę Octavię (1151 szt.) i Toyotę Yaris Cross (1150 szt.).

https://magazynauto.pl/testy/honda-zr-v-hyundai-tucson-nissan-qashqai-hybrydowe-suv-y-test-porownanie-dane-techniczne-silnik-moc-osiagi-prowadzenie-spalanie-bagaznik-opinia-cena,aid,5519

Nadal na czele po ośmiu miesiącach jest jednak Corolla (15 833 szt., -9,5%) przed Skodą Octavią (12 702 szt., -4,6%) i Toyotą C-HR (9914, +15,8%).

Idź do oryginalnego materiału