Dacia Bigster to najnowszy SUV rumuńskiego producenta, który ma bazować na sukcesach nieco mniejszego Dustera. Włoscy dziennikarze z portalu motor1 kontynuują swoją serię testów spalania na jednej wyznaczonej trasie. Statystyki dużego SUV-a z Rumunii są bardzo zadowalające – 100 kilometrów przejedziemy nim za nieco ponad 20 złotych.
Dacia Bigster – wyjątkowo ekonomiczny, praktyczny SUV
Dacia Bigster to jeden z najbardziej wyczekiwanych samochodów 2025 roku. Szczególnie dla tych, którzy szukają z jednej strony kompaktowego, a z drugiej przestronnego SUV-a. Bigster oferuje wystarczająco miejsca dla całej rodziny i ma dobry stosunek jakości do ceny.
Włoscy dziennikarze z portalu motor1 poddali najnowszego Bigstera standardowemu testowi zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach. Ich Dacia była w wersji 1.2 Mild Hybrid 130 KM z napędem na wszystkie cztery koła. Rumuński SUV zużył średnio 4,75 l/100 km, co jest dobrym wynikiem biorąc pod uwagę rozmiar i napęd na cztery koła. Jednakże, podczas przejazdu ekonomicznego udało się zejść do zaledwie 3,8 l/100 kilometrów.
Jak wygląda konkurencja? Wśród kompaktowych SUV-ów z silnikiem benzynowym Dacia Bigster zajmuje bardzo wysoką pozycję. Taki sam wynik osiągnęła Mazda CX-30 z 2-litrowym silnikiem Skyactiv o mocy 150 KM. Bigster wyprzedził jednak Opla Fronterę Hybrid (4,8 l/100 km), Suzuki S-Cross 1.4 Hybrid, czy Jeepa Compassa 1.5 (5,05 l/100 km).
Na rynku są jednak SUV-y, które w standardowym teście potrafią spalić jeszcze mniej. Dacia Duster z bliźniaczym silnikiem, czy Peugeot 3008 Hybrid spaliły 4,65 l/100 km, natomiast jeszcze bardziej oszczędne okazały się Skoda Kamiq (4,25 l/100 km) czy Hyundai Bayon (3,75 l/100 km). Te samochody są jednak sporo mniejsze od Bigstera.
Mnóstwo miejsca i bardzo dobre wyposażenie
Wersja testowana przez włoskich dziennikarzy to Dacia Bigster Extreme Mild Hybrid 130 4×4. Jest to więc najmocniejsza wersja z napędem na cztery koła. Oprócz 130-konnego, zelektryfikowanego silnika, samochód ma 6-biegową manualną skrzynię biegów, czy 18-calowe felgi aluminiowe. SUV ma także panoramiczny dach, cyfrowy zestaw wskaźników, elektryczny hamulec postojowy oraz cztery elektrycznie sterowane szyby i tempomat.
W tej wersji Dacia Bigster jest już dosyć droga, bo trzeba za nią zapłacić ponad 130 000 złotych. Jednakże, dodatkowe wyposażenie w żadnym stopniu nie wpływa na spalanie. A te w wysokości 3,8 l/100 km osiągnięte podczas przejazdu ekonomicznego wygląda naprawdę obiecująco. Przy dzisiejszych cenach paliw będziemy w stanie przejechać 100 kilometrów za nieco ponad 20 złotych.