Czerwona kontrolka rezerwy paliwa w samochodach CUPRA to dla niejednego kierowcy powód do lekkiego stresu. zwykle oznacza to, iż do stacji benzynowej jest daleko, a w baku kilka paliwa. Więc ile tak naprawdę można przejechać, gdy już zacznie się świecić ta czerwona lampka? Czy warto ryzykować i jechać na „oparach”? Oto kilka faktów, które warto znać.
CUPRA Formentor – ile kilometrów na rezerwie?
W CUPRA Formentor, w zależności od wersji napędu, zapas paliwa po zapaleniu się kontrolki wynosi 7 litrów w wersji z napędem na przednią oś (FWD) i 8,5 litra w wersji 4Drive (cztery koła). Przy średnim spalaniu rzędu 6,4 l/100 km oznacza to, iż na rezerwie teoretycznie można przejechać choćby do 100 km.
To niezły dystans, zwłaszcza gdy w głowie pojawia się myśl, iż już zaraz się zatrzymamy na poboczu. Jednak warto pamiętać, iż to tylko szacunkowa wartość. Warunki na drodze, styl jazdy i inne czynniki mogą sprawić, iż zasięg będzie mniejszy.
Jazda na rezerwie – czy to bezpieczne?
Choć wydaje się, iż jeszcze można „pojechać na oparach”, to nie jest to najlepszy pomysł. Jazda z prawie pustym bakiem może prowadzić do różnych problemów z układem paliwowym. Zanieczyszczenie filtra paliwa, korozja baku, a choćby uszkodzenia pompy paliwowej – to tylko niektóre z ryzyk. Dodatkowo, nagłe zatrzymanie na ruchliwej drodze, bo zabrakło paliwa, może być naprawdę niebezpieczne, zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu.
Eksperci CUPRA radzą, by nigdy nie pozwalać, by poziom paliwa spadł poniżej jednej czwartej zbiornika latem i połowy zimą. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek.
Jak maksymalnie wykorzystać paliwo na rezerwie?
Jeśli już złapała cię kontrolka rezerwy, nie panikuj. Jest kilka trików, które pozwolą ci jeszcze wydłużyć dystans:
- Jazda płynna – bez gwałtownych przyspieszeń i hamowań.
- Stała prędkość – szczególnie na długich odcinkach drogi, unikasz wtedy niepotrzebnych skoków w zużyciu paliwa.
- Unikanie klimatyzacji – włączenie AC to dodatkowe obciążenie silnika.
- Zmiana biegów przy odpowiednich obrotach – zbyt niskie obroty to większe zużycie paliwa.
- Zredukowanie zbędnego obciążenia – niepotrzebne rzeczy w bagażniku? To dodatkowy ciężar, który paliwo spali szybciej.
Co z hybrydami CUPRA?
W przypadku CUPRA Leon e-HYBRID i innych hybrydowych modeli sytuacja wygląda trochę inaczej. Kiedy zapali się kontrolka rezerwy, nie musisz się martwić o brak paliwa, bo masz jeszcze możliwość skorzystania z energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorze. To dodatkowe zabezpieczenie, które może pozwolić na dojazd do stacji, choćby jeżeli w baku prawie nic nie zostało.
Warto jednak pamiętać, iż żeby w pełni wykorzystać potencjał napędu hybrydowego, regularne ładowanie akumulatora jest kluczowe.















