Każda passa kiedyś musi się skończyć i do takiej w końcu musiało dojść na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Po długiej serii wygranych miesięcy przez Toyotę Corollę, sierpniowe wyniki sprzedaży w końcu otwiera model innej marki. Sprawcą niespodzianki jest Hyundai, który wygrał miesiąc w nietypowy dla Polski sposób, bo SUV-em.
Najnowsze dane Instytutu Samar pokazują, iż sierpień był dużo lepszy dla dealerów samochodowych niż rok temu (+14,6 proc.). Zarejestrowano 42 480 nowych osobówek, co oznacza, iż po 8 miesiącach licznik wskazuje 378 034 szt. Polski rynek urósł o 5,8 proc. Kupują oczywiście głównie firmy, bo w bazie CEPiK ich udział to 67,90 proc. W rzeczywistości jest większy, bo do osób fizycznych (32,10 proc.) kwalifikują się także mali przedsiębiorcy czy członkowie spółek cywilnych.
Ranking z SUV-em na czele
Sierpniowym bestsellerem okazał się nieoczekiwanie Hyundai Tucson (2 067 szt.). Wygranie rankingu miesiąca SUV-em, mimo popularności nadwozia, jest ewenementem. Zwykle na czele są flotowe hity kompaktowe. Tym razem jednak wyższość korańskiego crossovera musiały uznać choćby Toyota Corolla (2 014 szt.) i Skoda Octavia (1 151 szt.).
O mały włos na podium sierpnia nie byłoby dwóch SUV-ów, ale Toyocie Yaris Cross (1 150 szt.) brakło jeden rejestracji. W czołowej piątce zmieściła się jeszcze Toyota C-HR (927 szt.), która rywalizowała o to miejsce z Kią Sportage (918 szt.). Za siódmą Toyotą Yaris (851 szt.) sklasyfikowano Volkswagena T-Roca (754 szt.). Toyota umieściła w Top 10 sierpnia aż 6 modeli, bo dziesiątkę skompletowały Corolla Cross (702 szt.) i RAV4 (647 szt.).
Dominację Toyoty widać zwłaszcza w rankingu marek, gdzie w samym sierpniu uzbierała 7 242 rejestracje. W zeszłym miesiącu Skoda (3 897 szt.) była druga, a na podium pojawił się Hyundai (3 508 szt.). Niezły sierpień w Polsce miał też Volkswagen (2 822 szt.). Najpopularniejszą marką premium było BMW (2 276 szt.).
Hyundai Tucson podgonił prowadzący peleton SUV-ów
Po 8 miesiącach ranking modelowy w Polsce otwiera pewnie Toyota Corolla (15 833 szt.). Skoda Octavia (12 702 szt.) nieco straciła do lidera, a na podium przez cały czas utrzymuje się najpopularniejszy SUV, czyli Toyota C-HR (9 914 szt.). Podium jest też w zasięgu Kii Sportage (9 161 szt.) i Toyoty Yaris Cross (8 715 szt.).
Czołową trójkę SUV-ów, wygranym miesiącem, wyraźnie podgonił Hyundai Tucson (8 266 szt.). Bestsellerem segmentu B tradycyjnie pozostaje Toyota Yaris (7 297 szt.). Po sierpniu Volkswagen T-Roc ma już 6 309 rejestracji, a hit segmentu premium Volvo XC60 (5 950 szt.) dalej jest w pierwszej dziesiątce. Za szwedzkim SUV-em jest choćby Dacia Duster (5 772 szt.).
W kolejnych miesiącach szansę na Top 10 ma przede wszystkim Toyota RAV4 (5 648 szt.). Do progu 5 tys. rejestracji zbliżają się Skody: Kamiq (4 949 szt.), Superb (4 856 szt.) i Fabia (4 660 szt.). Dwukrotny wzrost sprzedaży pozwolił chińskiemu MG HS (4 576 szt.) zadomowić się w Top 15 polskiego rynku.
Zacięta walka głównie poza podium
Ranking marek po sierpniu otwiera Toyota (60 436 szt.). Japońska marka pewnie wyprzedza Skodę (39 499 szt.) i Volkswagena (27 173 szt.). Tuż za podium mamy niemal remis w koreańskim pojedynku Kii (20 833 szt.) i Hyundaia (20 007 szt.). Tuż za nimi plasuje się niemieckie trio premium, czyli BMW (19 959 szt.), Audi (18 753 szt.) i Mercedes (18 685 szt.). Dacia (14 029 szt.) oraz Renault (13 470 szt.) zamykają dziesiątkę, która wciąż jest w zasięgu Volvo (12 676 szt.) i Forda (10 155 szt.). Pięciocyfrowy rezultat już prawie osiągnął Leus (9 991 szt.), a na czternaste miejsce awansowało MG (8 618 szt.), znajdujące się przed Cuprą (8 618 szt.).