Hybrydy Dacii – nowoczesna oferta

9 godzin temu

Dzięki połączeniu wydajnych zelektryfikowanych napędów z rozsądnym podejściem producenta hybrydy Dacii stanowią wyjątkowo ciekawą propozycję.

Samochody marki Dacia od lat cieszą się ogromną popularnością. Zawdzięczają to nie tylko funkcjonalnym, przestronnym wnętrzom, bogatemu wyborowi wersji czy rozsądnie skalkulowanym cenom, do ich głównych atutów należy też szeroka i atrakcyjna oferta silnikowa.

Poszukujący samochodu elektrycznego znajdą w niej Dacię Spring, także w użytkowym wydaniu Cargo. Zwolennicy spalinowych (w tym zelektryfikowanych) napędów mogą przebierać w reszcie gamy. Wszystkie pozostałe modele Dacii, czyli Sandero, Sandero Stepway, Jogger, Duster i najnowszy Bigster, dostępne są z nowoczesnymi turbodoładowanymi silnikami benzynowymi, które w SUV-ach Duster oraz Bigster współpracują ze zmniejszającymi zużycie paliwa i zwiększającymi płynność jazdy układami mild hybrid, a do tego są dostępne także ze skutecznym napędem na cztery koła.

Choć Polacy szczególnie doceniają oszczędności wynikające z użytkowania samochodów na LPG, bardzo kilka nowych aut jest dostępnych w wydaniach fabrycznie dostosowanych do zasilania gazem. To kolejny wyróżnik Dacii – wszystkie jej modele (oczywiście poza elektrycznym Springiem) można kupić ze świetnie zintegrowanymi fabrycznymi instalacjami LPG. W nowym Bigsterze także tę odmianę wspiera układ mild hybrid.

Ale bardzo dużym i stale rosnącym zainteresowaniem cieszą się dzisiaj również samochody z ekologicznymi napędami hybrydowymi. Dlatego Dacia i w tym segmencie może pochwalić się bogatą ofertą. Zarówno Joggera (w wydaniu pięcio- oraz siedmiomiejscowym), jak i Dustera oraz Bigstera można wybrać w wariantach z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym. Dacia Jogger i Dacia Duster są dostępne w wersji Hybrid 140, natomiast gamę Dacii Bigster zasiliła najnowsza odmiana Hybrid 155 (oznaczenia wskazują systemową moc napędów).

Co istotne, we wszystkich trzech modelach zdecydowano się na najbardziej przyjazne użytkownikom układy hybrydowe niepotrzebujące ładowania z zewnętrznych źródeł prądu, które samodzielnie uzupełniają energię w akumulatorach trakcyjnych, odzyskując ją podczas zwalniania i hamowania. Dacie z tego typu napędem wykazują się niedużym zapotrzebowaniem na paliwo, nie wymagając od swoich właścicieli żadnych dodatkowych starań. Do ich największych atutów należy szybkie, ale bardzo płynne rozpędzanie, brak konieczności manualnego zmieniania biegów oraz cisza w kabinie podczas jazdy w trybie elektrycznym – a ta zdarza się bardzo często. W mieście hybrydy Dacii choćby 80% czasu jazdy poruszają się z wyłączonym silnikiem spalinowym.

Dacia Jogger

Hybrid 140

fot. Dacia

Jogger to najbardziej rodzinny model w gamie Dacii. Łączy w sobie poręczność auta kompaktowego (4,55 m długości, <1,4 t masy), wszechstronność crossovera (prześwit to aż 20 cm) i pakowność minivana (przestronne wnętrze plus bagażnik o pojemności 708/1819 l w wersji 5-osobowej oraz 160/565-696/1807 l w 7-osobowej).

Dacię Jogger Hybrid 140 napędza 140-konny układ hybrydowy, na który składają się benzynowa jednostka 1.6 R4 o mocy 90 KM oraz dwie elektryczne (49 i 20 KM), a także bezsprzęgłowa przekładnia wielotrybowa.

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s
  • Średnie zużycie paliwa: 4,7-4,8 l/100 km

Dacia Duster

Hybrid 140

fot. Dacia

Dacia Duster jest jednym z najpopularniejszych SUV-ów w Polsce, zawdzięczającym swoją popularność połączeniu modnego wyglądu, ponadprzeciętnej praktyczności (dużo miejsca w środku i bagażniku, dostępność napędu 4x4, 20,9-21,7 cm prześwitu) z atrakcyjnym cennikiem.

Obecnie w salonach Dacii znajduje się już trzecia generacja tego modelu (produkowana od ubiegłego roku), w której do gamy po raz pierwszy dołączyła wersja Hybrid 140 z tym samym co w Joggerze układem hybrydowym.

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s
  • Średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km

Dacia Bigster

Hybrid 155

fot. Dacia

Dacia Bigster jest o 22,7 cm dłuższa od Dustera i w hybrydowym wydaniu Hybrid 155 waży już ponad 1,4 tony, dlatego wykorzystuje nowy, jeszcze oszczędniejszy układ ze 109-konnym silnikiem 1.8 R4 rozwijający 155 KM systemowej mocy.

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s
  • Średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km

Układ napędowy Hybrid 155

Podczas gdy układ Hybrid 140 w zupełności wystarcza do napędzania modeli Duster oraz Jogger, większy i cięższy Bigster ma już trochę większe wymagania. Dlatego otrzymał nowy układ Hybrid 155, który rozwija 155 KM (+15 KM w stosunku do Hybrid 140), zapewnia jeszcze bardziej żwawe reakcje, a m.in. dzięki temu, iż rzadziej wykorzystuje wysokie obroty, wcale nie zużywa przy tym więcej paliwa.

fot. Dacia

1. Silnik spalinowy

Benzynowa jednostka 1.8

Wolnossący silnik HR18DDh ma pojemność 1,8 litra, wtrysk bezpośredni, moc 109 KM oraz 172 Nm momentu obrotowego (o 0,2 l, 15 KM i 24 Nm więcej niż wyposażona w wielopunktowy wtrysk jednostka HR16DEg3h w Hybrid 140). Korzysta z najnowszych technologii koncernu redukujących zużycie paliwa oraz emisję CO2, ma filtr cząstek stałych i spełnia wymagania normy Euro 7.

2. Wielotrybowa przekładnia

Bezsprzęgłowa skrzynia

Zelektryfikowana automatyczna przekładnia wielotrybowa DB45 łączy cztery przełożenia dla silnika spalinowego z dwoma dla elektrycznej jednostki i zapewnia trzy tryby pracy: elektryczny, spalinowy oraz elektryczno-spalinowy. Została wzmocniona i jest w stanie przenosić 450 Nm momentu obrotowego, czyli o 100 Nm więcej niż skrzynia DB35 z Hybrid 140.

3. Silnik elektryczny

Główna jednostka elektryczna

Elektryczny silnik zapewnia dodatkowy zastrzyk do 50 KM mocy i 205 Nm momentu obrotowego. Może samodzielnie napędzać samochód przy niedużych prędkościach i pozwala przejechać 3-5 km bez konieczności uruchamiania jednostki spalinowej. Do jego zadań należy też ładowanie akumulatora trakcyjnego podczas zwalniania i hamowania.

4. Rozrusznik-alternator

Dodatkowa jednostka elektryczna

Wysokowoltowy rozrusznikoalternator zajmuje się błyskawicznym uruchamianiem spalinowej jednostki, pełni przy tym rolę klasycznej prądnicy, a także synchronizatora wielotrybowej skrzyni biegów. W razie potrzeby zasila układ Hybrid 155 dodatkowymi, momentalnie dostępnymi 20 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego.

Akumulator trakcyjny

Zwiększona pojemność

fot. Dacia

Nowy, wyposażony w wydajne powietrzne chłodzenie akumulator litowo-jonowy 1,4 kWh (+0,2 kWh w stosunku do chłodzonego wodą w Hybrid 140) wyróżnia się użyteczną pojemnością zwiększoną z 30-70% do 30-86%. Waży mniej niż 45 kg, jest umieszczony pod podłogą bagażnika i chroniony gwarancją do 8 lat/160 000 km.

Idź do oryginalnego materiału