
Fiat to nie tylko marka, a niemal religia we Włoszech. Model Panda to zdecydowanie najpopularniejszy samochód w Italii. Nie ma się jednak czemu dziwić, bo modele dostępne od ręki kosztują choćby 12 100 euro (ok. 51 tys. zł w przeliczeniu). Mocne rabaty są również w Polsce, bo dealerzy wystawiają nowe egzemplarze za choćby 62,5 tys. zł.
- Hybrydowy Fiat znowu pozamiatał
- Włoska marka walczy o wyjście na plus
Włochy należą do największych rynków samochodowych w Europie. Liczba nowych aut zmierza do pułapu 1,5 miliona egzemplarzy. W 11 miesięcy 2025 r. na liczniku jest już 1 417 621 szt. To o 2,4 proc. mniej niż rok temu, ale i tak jest nieźle. Listopad był bardzo zbliżony do ubiegłorocznego (różnica 45 szt. na korzyść 2024 r.). W zeszłym miesiącu na włoskie drogi wyjechało bowiem 124 222 nowych samochodów. Warto zauważyć, iż wraz z uruchomieniem programu dopłat 11 tys. euro na elektryka przy zezłomowaniu spalinówki (z normą Euro 5 lub starszą), udział aut na prąd w listopadzie osiągnął tam rekordowe 12,2 proc.
Fiat Panda / Pandina. // fot. materiały prasoweHybrydowy Fiat znowu pozamiatał
Jednak największym hitem pozostaje tam miękka hybryda, która zasila nowego Fiata Pandę (Pandinę). Po kolejnym wygranym miesiącu model wyszedł na plus (+0,9 proc.), ponieważ ma już 96 262 rejestracje. Setka na koniec roku jest zatem jak najbardziej realna.
Wolumenowo nikt nie gra w tej samej lidze. We Włoszech rywalizacja toczy się co najwyżej drugie miejsce. Na razie batalię o pozycję wicelidera rynku wygrywa Dacia Sandero (46 563 szt.). Jej rejestracje spadły o 18,5 proc., a niemal o tyle samo wzrosły (+18,6 proc.) produkowanemu w Polsce Jeepowi Avengerowi (45 701 szt.).
Dacia Sandero. // fot. materiały prasoweNajbliżej podium rok może zakończyć Citroen C3 (36 363 szt.). Jednak ostatniego słowa nie powiedziała jeszcze Toyota Yaris Cross (34 588 szt.). Przed ostatnim miesiącem roku minimalne różnice dzielą Dacię Duster (32 727 szt.) oraz Toyotę Yaris (32 099 szt.). Próg 30 tys. rejestracji przekroczył jeszcze Peugeot 208 (30 127 szt.). Najlepszą dziesiątkę zamykają tam MG ZS (27 241 szt.) i Renault Clio (26 808 szt.).
Włoska marka walczy o wyjście na plus
W listopadzie wśród marek najlepszych we Włoszech okazał się Fiat (10 827 szt.), ale tylko nieznacznie pokonując Toyotę (10 793 szt.). Po 11 miesiącach włoski producent ma 134 559 rejestracji (-2,3 proc.), a japoński 111 858 (-1,6 proc.). Wszystkie marki na podium mają już 6-cyfrowe wyniki, bo do tego grona dołączył Volkswagen (103 531 szt.).
Jeep Avenger 4xe. // fot. materiały prasoweDacia może nie zdołać doskoczyć do tego progu, ponieważ po listopadzie licznik zatrzymał się na 90 796 szt. Top 5 kompletuje Peugeot (72 204 szt.), który ma dużą szansę pokonać Renault (68 985 szt.). Najpopularniejszymi markami premium w Italii są BMW (67 767 szt.) i Audi (63 702 szt.). W dziesiątce mieszczą się też Jeep (59 289 szt.) oraz Ford (57 801 szt.).

1 godzina temu















