W tym roku Grecja miała mieć nowego bestsellera. Wiele wskazywało na to, iż sięgnie po niego francuski SUV koncernu Stellantis, do którego siliniki produkowane są w Tychach. Jednak przed ostatnim kwartałem Toyota odpaliła tam takie rabaty, iż jej bestsellerowy crossover powrócił na szczyt.
Wrzesień był w Grecji najbardziej obfitym miesiącem pod względem sprzedaży nowych samochodów. Z danych SEAA wynika, iż do bazy dodano bowiem 12 273 nowych aut, czyli o 27 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. Dzięki temu grecki rynek motoryzacyjny jest na coraz większym plusie (+3,9 proc.). Od stycznia do września 2025 r. zarejestrowano tam już 112 232 nowych pojazdów.
Francuski SUV już witał się z gąską
W zeszłym miesiąc Toyota Yaris Cross rozbiła bank, odnotowując 904 rejestracje. Wygrany wrzesień pozwolił jej powrócić na czoło rankingu modelowego. Z 5 637 rejestracjami przed ostatnim kwartałem jest na dobrej drodze do obrony tytułu greckiego bestsellera. Choć rejestracje tego crossovera spadły o 12 proc., to w ostatnim czasie hybrydowy B-SUV sporo nadrabia. Wpływ na to mają oczywiście rabaty, dzięki którym tamtejsze ceny zaczynają się od ok. 102 tys. zł (w przeliczeniu).
To sprawiło, iż prowadzący przez większość roku Peugeot 2008 (5 326 szt.) spadł na drugą lokatę. Francuski SUV z „polskim” silnikiem sprzedaje się w tym roku o 24,4 proc. lepiej. Jednak przy cenie od 96 tys. zł (w przeliczeniu) za miękką hybrydę, coraz trudniej mu konkurować z pełną hybrydą Yarisa Cross. Niemniej, francuski SUV segmentu B przez cały czas ma szansę wygrać rok, a przynajmniej uniemożliwić Toyocie zdobycie dubletu jak rok temu. Trzecią lokatę zajmuje tam w tej chwili „zwykły” Yaris (4 276 szt.) w nadwoziu hatchback.
Koncern Stellantis ma jednak jeszcze jednego asa w rękawie, który może tam powalczyć o podium. Jest nim Citroen C3 (4 244 szt.), który po wrześniu spadł na czwarte miejsce. Czołową piątkę w Grecji uzupełnia Suzuki Vitara (3 347 szt.). Ciekawie za to wygląda rywalizacja o szóstą lokatę, które jest w zasięgu aż 5 modeli. W niesamowitym ścisku po trzech kwartałach są tam: Kia Picanto (2 904 szt.), Opel Corsa (2 873 szt.), Fiat Panda (2 872 szt.), Suzuki Swift (2 861 szt.) i Peugeot 208 (2 850 szt.). Wszystkich może też pogodzić jedenasta Toyota C-HR (2 697 szt.).
Toyota sprzedaje najwięcej
O ile wśród modeli rywalizacja jest zacięta, o tyle w rankingu marek sytuacja w czubie jest jasna. Grecki rynek jest pod wyraźnym panowaniem Toyoty (17 280 szt.), która ma 15,4 proc. udziału w rynku. W przypadku drugiego Peugeota (9 300 szt.) jest on niemal o połowę niższy (8,3 proc.). Do czołowej trójki wbił się Hyundai (8 115 szt.), a ten rok poza nią może spędzić Suzuki (7 368 szt.). W Top 5 jest też Opel (6 110 szt.), a najpopularniejsza marka premium to BMW (5 667 szt.).