Modele Mustang i Capri to dwie legendy Forda, które na przestrzeni lat zdobyły serca miłośników motoryzacji na całym świecie. Choć różnią się pod wieloma względami, oba łączy pasja do jazdy, niepowtarzalny styl, a także oba przeżywają w tej chwili drugą młodość.
W świecie motoryzacji kilka jest samochodów, które wywołują tak silne emocje jak Ford Mustang – symbol wolności, mocy i amerykańskiego stylu życia. Ale to nie jedyny „koń” w stajni Forda, który zdobył serca kierowców. W Europie jego duchowym bratem stał się Ford Capri, czyli Mustang na Stary Kontynent.
Ford Mustang – amerykańska ikona
Ford Mustang to kultowy samochód sportowy, którego historia sięga lat 60. XX w. Było wówczas na rynku duże zapotrzebowanie na tani, sportowy samochód, który dawałby euforia z jazdy szczególnie młodym kierowcom. Amerykański producent postanowił więc odpowiedzieć na oczekiwania klientów.
Pierwszy Ford Mustang trafił do sprzedaży w kwietniu 1964 r. i praktycznie natychmiast stał się hitem sprzedaży. Model ten wyróżniały przede wszystkim charakterystyczna sylwetka i mocne silniki, co przyciągało uwagę kierowców. Dodatkowo pierwszy Mustang pokazany został w kilku wersjach, więc każdy klient mógł dopasować samochód do indywidualnych upodobań.
W ciągu kilku lat produkcji Mustang stał się kultowym samochodem, rozpoznawalnym na całym świecie. W 1967 r. na rynek wjechał Mustang Shelby GT500, który dzięki potężnemu silnikowi oraz sportowemu wyglądowi gwałtownie zaskarbił sobie fanów. Następnie Ford wprowadzał do produkcji nowe modele – Boss 302, Mach 1 czy GT.
Pod koniec lat 70. producent zaczął modyfikować Mustanga, pokazując nowoczesne rozwiązania techniczne i stylistyczne. W 1994 r. na rynek trafił nowy model, który odwoływał się do klasycznych Mustangów z lat 60. W kolejnych latach pojawiały się nowe, coraz bardziej zaawansowane technologicznie modele oraz specjalne wersje Mustanga.
Obecnie Ford Mustang to wciąż kultowy, samochód, który niewątpliwie kojarzy się z wolnością, mocą i stylem. W 2020 r. zaprezentowana została jego elektryczna wersja – Mustang Mach-E, która również gwałtownie zdobyła uznanie kierowców i stała się dowodem na to, iż kultowa marka jest wciąż na topie.
Ford Mustang GT
GT jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych wersji Forda Mustanga. To skrót od Grand Touring, co oznacza, iż wersja ta przeznaczona jest do długich, komfortowych podróży.




Mustang GT wyróżnia się nie tylko stylem i muskularną sylwetką, ale przede wszystkim mocnymi silnikami V8, które zapewniają doskonałe osiągi. Najnowsza, siódma generacja Mustanga GT w podstawowej wersji wyposażona została w 5-litrowy silnik V8, który generuje 446 KM. To wystarcza, aby od 0 do 100 km/h przyspieszać w 5,3 s. w tej chwili oferowana jest także topowa wersja Dark Horse, również z 5-litrowym silnikiem V8, która oferuje aż 453 KM i do setki rozpędza się w zaledwie 4,4 s. Dzięki dobrze zestrojonemu zawieszeniu, niskiemu środkowi ciężkości oraz precyzyjnemu układowi kierowniczemu możliwa jest doskonała kontrola nad autem.
Ford Mustang jest więc idealną propozycją dla miłośników szybkich, sportowych samochodów, którzy cenią sobie przy tym komfort i styl. Ta kultowa wersja Mustanga z pewnością zaspokoi potrzeby choćby najbardziej wymagających kierowców.
Ford Mustang Mach-E
Mustang Mach-E to pierwszy elektryczny samochód Forda, który, podobnie jak wersja z napędem konwencjonalnym, łączy w sobie osiągi, styl i nowoczesną technologię. W podstawowej wersji wyposażono go w akumulator o pojemności 88 kWh i silnik elektryczny, generujący 268 KM. W tym przypadku samochód od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,2 s, a zasięg na jednym ładowaniu (cykl mieszany) wynosi 470 km. W topowej, najmocniejszej wersji Mach-E GT auto ma akumulator o pojemności 91 kWh, silnik generuje moc 487 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s, a zasięg to 515 km (cykl mieszany).




Warto też wspomnieć o wyjątkowej, bardziej drapieżnie stylizowanej wersji Mustang Mach-E Rally, inspirowanej rajdami. Samochód ten posiada tryb jazdy Rally Sport, ochronne osłony nadkoli oraz rajdowe zawieszenie MagneRide ze specjalnie dostrojonymi resorami. Dzięki temu jego naturalne środowisko to szuter i nieutwardzone nawierzchnie. Podobnie jak w wersji GT są tu: 487 KM mocy, akumulator o zwiększonej pojemności 91 kWh, zapewniający zasięg do 515 km przy poziomie naładowania 100%, a także ładowanie od 10 do 80% w zaledwie 37 min.
Elektryczna wersja Mustanga to SUV coupé, z długą maską i opadającą ku tyłowi linią dachu. W przestronnej kabinie znajdziemy wiele nowoczesnych rozwiązań, takich jak ekran dotykowy o przekątnej 15,5 cala, system nagłośnienia Bang & Olufsen czy inteligentny pilot automatyczny. Są tu też system rozpoznawania głosu, który pozwala na sterowanie różnymi funkcjami w samochodzie dzięki poleceń głosowych, oraz liczne układy bezpieczeństwa, np. automatyczne hamowanie awaryjne czy system monitorowania martwego pola.
Ford Capri – europejski odpowiednik Mustanga
Model Capri był sportowym coupé z segmentu C, produkowanym w latach 1968-1986, który wyróżniał się dynamiczną sylwetką, długą maską, opadającą linią dachu i krótkim tyłem. W sumie na rynek trafiły 3 generacje, zbudowane na tej samej platformie. Samochód miał tylny napęd i wyposażony był w benzynowe jednostki napędowe: rzędową i V6 o pojemnościach od 1,3 do 3 l. Do wyboru była czterostopniowa manualna skrzynia biegów lub trzystopniowy automat.
Capri dziś
Współczesne Capri powstało na bazie wykorzystanej już w Fordzie Explorerze EV modułowej platformy MEB, opracowanej specjalnie dla elektrycznych crossoverów. Jest w pełni elektryczne i pozwala na szybkie ładowanie baterii – od 10 do 80% zajmie to zaledwie 26-28 min. Capri wyposażono w baterie o pojemności:
- 52 kWh – moc 170 KM, 0-100 km/h 8,7 s, zasięg na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym 393 km,
- 77 kWh – moc 286 KM, 0-100 km/h 6,4 s, zasięg na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym do 627 km,
- 79 kWh – moc 340 KM, 0-100 km/h 5,3 s, zasięg na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym do 592 km.
Na pokładzie Capri znajdziemy wiele ciekawych, innowacyjnych rozwiązań, m.in. przesuwny 14,6-calowy ekran SYNC Move ze schowkiem na cenne przedmioty, który kierowca może dopasować do swojej pozycji czy centralną konsolę ze schowkiem MegaConsole o pojemności aż 17 l, idealną na laptopa lub inne przedmioty. Warto też wspomnieć o opcjach umilających każdą podróż, czyli elektrycznie regulowanych fotelach z funkcją masażu oraz 10-głośnikowym systemie audio Bang&Olufsen z subwooferem i zintegrowanym soundbarem.




Auto wyposażono też w najnowsze technologie Forda, takie jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy czy kompleksowe opcje łączności. Projektanci Capri starali się nawiązać stylistycznie do słynnego poprzednika, co widać m.in. po kształcie pokrywy silnika, czarnym panelu między reflektorami czy skośnej krawędzi nad tylnym nadkolem na wysokości klamek drzwi. W oczy rzuca się zwężająca się ku tyłowi szyba w kształcie litery C, podkreślająca opadającą linię nadwozia typu coupé. jeżeli chodzi o wymiary, długość wynosi 4 634 mm, szerokość (ze złożonymi lusterkami) – 1 946 mm, wysokość – 1 626 mm, a rozstaw osi – 2 767 mm. Pod względem wielkości Capri plasuje się więc między Fordem Explorerem EV a Mustangiem Mach-E.
Mustang i Capri to dwa różne podejścia do tej samej idei – samochodu, który daje euforia z jazdy, wygląda świetnie, a do tego nie kosztuje fortuny. Dziś, w erze elektromobilności, oba modele wróciły w zupełnie nowej odsłonie, co świadczy o tym, iż Ford potrafi zaskakiwać, a legenda nigdy nie umiera.
Jolanta Stypułkowska
Zdjęcia: Ford