Nowy materiał, nowe zastosowanie
W modelu Grande Panda wykorzystano przetworzony surowiec pozyskany z warstw polietylenu i aluminium (polyAl), który powstaje w wyniku recyklingu aseptycznych opakowań po żywności płynnej. Materiał ten został użyty m.in. w konsoli środkowej, desce rozdzielczej i panelach drzwiowych. Wnętrze pojazdu zyskało także charakterystyczny niebieski odcień oraz delikatny metaliczny połysk – to efekt zawartości aluminium w tworzywie.
Zastosowany kompozyt nosi nazwę Lapolen Ecotek i opracowała go firma Lapo Compound. Materiał spełnia rygorystyczne normy jakościowe oraz zapewnia efektywność kosztową. To czyni go realną alternatywą dla standardowych tworzyw sztucznych.
Odpowiedź na zmiany regulacyjne i potrzeby rynku
Według przedstawicieli Fiata nowy model wpisuje się w filozofię „mniej znaczy więcej” – uproszczone, funkcjonalne wnętrze bez zbędnych elementów ozdobnych. Recyklingowy surowiec nie tylko wspiera środowisko, ale też odpowiada na założenia nowej dyrektywy unijnej dotyczącej pojazdów wycofywanych z eksploatacji. Przepisy te zakładają, iż 25 proc. tworzyw sztucznych stosowanych w pojazdach musi pochodzić z recyklingu.
Z kolei Lapo Compound rozwija możliwości wykorzystania Lapolen Ecotek również poza branżą motoryzacyjną. Testowane są zastosowania w meblach ogrodowych i posadzkach przemysłowych.
Recykling napędza innowacje
Kinga Sieradzoń, wiceprezeska ds. zrównoważonego rozwoju w Tetra Pak, podkreśla, iż Fiat Grande Panda to dowód na ogromny potencjał opakowań po napojach jako zasobu wtórnego.
– To efekt udanej współpracy. Działając wspólnie z firmami takimi jak Fiat czy Lapo Compound, a także angażując administrację i konsumentów, możemy wprowadzać zmiany systemowe, które poszerzą rynek dla materiałów z recyklingu – mówi Sieradzoń.
Z kolei Giuseppe Crisci, dyrektor generalny Lapo Compound, wskazuje na znaczenie tego wdrożenia jako dowodu na skuteczność gospodarki obiegu zamkniętego w praktyce.
Fiat Grande Panda trafiła już do sprzedaży w większości państw europejskich. Poza Europą pojawi się do końca 2025 roku.
Polecamy także:
- Recykling pod presją. Branża potrzebuje wsparcia, a certyfikaty mogą odegrać kluczową rolę
- Zbiórka butelek tylko w automatach? To najefektywniejszy sposób
- ROP czy parapodatek? Branża ostrzega przed kierunkiem reformy systemu opakowaniowego
- Chińskie samochody elektryczne wkraczają do Afryki. Producenci liczą na nowy rynek po utracie pozycji w USA i UE