Elektryczna ofensywa z Hiszpanii: SEAT i CUPRA inwestują 10 miliardów euro!

4 godzin temu
9 maja 2025 roku minęła dokładnie 75. rocznica uruchomienia silników przez SEAT S.A., hiszpańskiego giganta motoryzacyjnego, który od dekad kształtuje mobilność w kraju. Od skromnych początków i misji zmotoryzowania Hiszpanii, firma przeszła długą drogę, stając się integralną częścią hiszpańskiej tożsamości i motorem jej przemysłowej transformacji. Dziś SEAT S.A. świętuje swój jubileusz, jednocześnie rozpoczynając największą rewolucję w swojej historii – elektryfikację kraju.


SEAT: Fakty i liczby, które tworzą historię


77 modeli wprowadzonych na rynek


20 590 594 wyprodukowanych samochodów marki SEAT


938 451 wyprodukowanych samochodów marki CUPRA


78 662 zatrudnionych osób na przestrzeni lat


Od 5 samochodów dziennie w 1953 roku do 3200 samochodów dziennie obecnie



Początki były skromne. Pierwszym modelem, który wyjechał na hiszpańskie drogi, był SEAT 1400. W 1953 roku z taśmy produkcyjnej w barcelońskiej fabryce Zona Franca zjeżdżało zaledwie pięć egzemplarzy dziennie. Jednak z biegiem lat ambicje i możliwości rosły. Po erze kultowych modeli, takich jak SEAT 600, który zmotoryzował naród, oraz SEAT 127, firma podjęła strategiczną decyzję o budowie nowocześniejszego i większego zakładu w Martorell.

Otwarta w 1993 roku fabryka, wraz z premierą drugiej generacji SEAT-a Ibiza i SEAT-a Cordoba, z miejsca wskoczyła na wyższy poziom produkcji, osiągając tempo 1500 aut dziennie. Dziś imponujący kompleks w Martorell, zajmujący powierzchnię 2 800 000 m², co odpowiada 400 boiskom piłkarskim, produkuje nowy samochód co 40 sekund, co daje oszałamiającą liczbę 3200 pojazdów dziennie. W ciągu 75 lat swojej historii SEAT S.A. wyprodukował imponującą liczbę 20 590 594 pojazdów.

Przyszłość marek SEAT i CUPRA


SEAT S.A. nie tylko produkuje samochody, ale jest jedyną firmą w Hiszpanii, która kompleksowo zajmuje się procesem ich projektowania, rozwoju, produkcji i sprzedaży. Jako największy inwestor przemysłowy w kraju w dziedzinie badań i rozwoju (R&D), firma generuje około 1 proc. hiszpańskiego PKB.

Kluczową rolę w innowacyjnym podejściu odgrywa własne Centrum Techniczne, obchodzące w tym roku 50-lecie istnienia. To właśnie tam powstał pierwszy w pełni opracowany model – 1200 Sport, znany jako "Bocanegra".

W ramach Centrum Technicznego działa od 2007 roku unikatowe w skali kraju Centrum Wzornictwa. To jedno z najnowocześniejszych tego typu miejsc na świecie, gdzie realizowane są wszystkie etapy tworzenia pojazdów, od koncepcji po finalny design.

Kluczowym elementem w transformacji w kierunku elektrycznej przyszłości jest budowana od 2023 roku fabryka montażu akumulatorów. Dzięki inwestycji o wartości 300 milionów euro i stworzeniu ponad 500 nowych miejsc pracy ten strategiczny zakład, który będzie montował ogniwa akumulatorowe z gigafabryki PowerCo w Sagunto, jest częścią ambitnego projektu Future: Fast Forward.

Ta inicjatywa, prowadzona przez Grupę Volkswagen i SEAT S.A., ma na celu przekształcenie Hiszpanii w europejskie centrum elektromobilności. Całkowita wartość tej bezprecedensowej inwestycji wynosi aż 10 miliardów euro, co czyni ją największą inwestycją przemysłową w historii Hiszpanii.

Przez 75 lat swojej działalności SEAT S.A. wprowadził na rynek 77 modeli, licząc różne wersje i generacje


Wśród nich znajdują się prawdziwe ikony motoryzacji. SEAT 600 pozostaje symbolem demokratyzacji mobilności w Hiszpanii. SEAT Ibiza, z ponad sześcioma milionami sprzedanych egzemplarzy na przestrzeni pięciu generacji i 41 lat, jest najlepiej sprzedającym się modelem w historii marki.

Nie można zapomnieć o SEAT-cie Leon, który przez cztery generacje i 26 lat dominował w segmencie kompaktów, oraz SEAT-cie Arona, najlepiej sprzedającym się miejskim SUV-ie w Hiszpanii.

W 2018 roku SEAT S.A. dokonał kolejnego przełomowego kroku, stając się firmą z dwiema silnymi markami. Powstała CUPRA, marka z ambicjami do przełamywania status quo. W ciągu zaledwie siedmiu lat CUPRA zrewolucjonizowała rynek, wprowadzając siedem dynamicznych modeli i sprzedając ponad 800 000 samochodów na całym świecie.

Dziś samochody obu marek – SEAT i CUPRA – jeżdżą po drogach w ponad 70 krajach, od Meksyku po Australię i Nową Zelandię. Firma eksportuje ponad 80 proc. swojej produkcji, a pierwsza zagraniczna sprzedaż miała miejsce w Kolumbii już w 1965 roku. W 1986 roku SEAT S.A. stał się częścią Grupy Volkswagen, światowego lidera branży motoryzacyjnej, co otworzyło nowe możliwości rozwoju i ekspansji.

Jak podkreślają Hiszpanie, za sukcesem SEAT S.A. stoją ludzie. Dziś firmę napędza 14 281 pracowników, którzy budują jej przyszłość. Przez 75 lat aż 78 662 osoby przyczyniły się do historii firmy swoją pracą i pasją.

Inwestycja w talenty zawsze była priorytetem, czego dowodem jest działająca od 1957 roku Szkoła Apprenticeship, która przez 68 lat wyszkoliła ponad 3000 uczniów. SEAT S.A. konsekwentnie podkreśla, iż to zespół jest jego najważniejszym motorem. W związku z tym od 2023 roku realizowany jest najbardziej ambitny program szkoleniowy w historii firmy, oferując w samym 2024 roku ponad 170 000 godzin szkoleń.

SEAT S.A. od zawsze ewoluował z myślą o społeczeństwie. Od rodzinnych podróży po pierwsze samodzielne wyprawy, samochody tej marki towarzyszyły pokoleniom Hiszpanów w ich codziennym życiu, zapisując się we wspomnieniach i kulturze. Zaangażowanie firmy wykracza jednak poza produkcję samochodów.

W czasie kryzysu COVID-19 w 2020 roku firma gwałtownie przestawiła część linii produkcyjnej na wytwarzanie respiratorów awaryjnych i aktywnie współpracowała przy akcji szczepień. w tej chwili działa Fundacja SEAT CUPRA, której celem jest wspieranie młodych talentów i budowanie bardziej dynamicznego i sprawiedliwego społeczeństwa.

Idź do oryginalnego materiału