Rząd szykuje największe od lat zmiany w systemie e-TOLL. Zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia od 1 lutego 2026 roku płatne staną się kolejne odcinki autostrad, ekspresówek i dróg krajowych - łącznie aż 645 kilometrów nowych tras. Po zmianach sieć objęta elektronicznym poborem opłat wydłuży się z około 5225 do 5870 km.
REKLAMA
Zobacz wideo Ciężarówka płonęła na autostradzie A4! Policjanci pomagali gasić pożar
Większe opłaty i dłuższa lista dróg. Kogo obejmą nowe przepisy?
Nowe regulacje obejmą wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy, ale skutki podwyżek będą odczuwalne również dla kierowców samochodów osobowych z przyczepami. jeżeli masa całkowita zestawu przekroczy 3,5 t, takie osoby zapłacą tyle samo co zawodowi przewoźnicy. Choć Ministerstwo Finansów przesunęło termin wprowadzenia systemu z grudnia 2025 na luty 2026 roku, ostatecznie stawki wzrosną średnio o 40-42 proc.
Nowe zasady obejmą fragmenty autostrad A1, A2, A4, A6, A8 i A18, liczne drogi ekspresowe (S1, S3, S5, S6, S7, S8, S10, S11, S12, S14, S16, S17, S19, S22, S52, S61, S74, S79) oraz wybrane drogi krajowe, m.in. DK7, DK8, DK12, DK50, DK79, DK91 i DK94.Wszystkie zmiany mają wejść w życie jednocześnie, co oznacza, iż od 2026 roku mapy płatnych tras w Polsce znacznie się zagęszczą.
Stawki e-TOLL 2026. Ile zapłacą kierowcy z przyczepami?
w tej chwili kierowcy samochodów osobowych z przyczepami płacą od 0,24 do 0,57 zł za kilometr, w zależności od klasy drogi i normy emisji spalin. Po zmianach stawki pójdą w górę znacznie mocniej niż w ramach dotychczasowej waloryzacji inflacyjnej. Będą też różnicowane według masy pojazdu oraz normy Euro. Kierowcy najcięższych pojazdów (powyżej 12 t) zapłacą od 0,56 zł do 1,07 zł za kilometr, w zależności od klasy emisji. To jednak przez cały czas mniej niż w Czechach, Słowacji czy Niemczech, gdzie stawki dla ciężarówek często przekraczają 1,30 zł za kilometr.
Na drogach krajowych opłaty dla pojazdów o ciężarze 3,5-12 t wyniosą 0,34-0,66 zł za kilometr, również w zależności od emisji. Mimo wzrostu, Ministerstwo Finansów zapewnia, iż Polska utrzyma status jednego z najtańszych państw UE. Średnia stawka wciąż ma być niższa niż unijna (0,45 zł za kilometr wobec 0,49 zł za kilometr w Europie Zachodniej).
E-TOOL - podwyżka 2026. Rządowe argumenty kontra głos branży
Proponowana zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej ma na celu pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, walkę z zanieczyszczeniem środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury), wyrównywanie poziomu polskich stawek opłaty drogowej z poziomami stosowanymi w UE oraz wzrost równowagi międzygałęziowej w transporcie
- tłumaczy resort infrastruktury, cytowany przez serwis Rzeczpospolita. W uzasadnieniu projektu nowelizacji czytamy także, iż stawki e-TOLL nie były realnie podnoszone od 2011 roku, a koszty utrzymania infrastruktury drogowej rosną z roku na rok. Rząd chce zatem "urealnić" system opłat, który ma zapewnić środki na dalszą rozbudowę i remonty dróg. Szacuje się, iż podwyżki przyniosą choćby 2,77 mld zł rocznie dodatkowych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje w sieć dróg krajowych i autostrad. Po rozszerzeniu systemu liczba płatnych kilometrów wzrośnie o ponad 12 proc., a wpływy o 7,3 proc. Rząd przekonuje, iż wyższe stawki mają też zachęcić przewoźników do wymiany floty na nowocześniejsze, mniej emisyjne pojazdy.
Branża transportowa jednak nie kryje niepokoju. Przedstawiciele firm spedycyjnych ostrzegają, iż koszty i tak zostaną przerzucone się na konsumentów, ponieważ wzrosną ceny paliwa, żywności i usług. Najmocniej ucierpią mniejsze firmy, które dysponują starszymi ciężarówkami o niższych normach emisji. Eksperci zwracają uwagę, iż rozszerzenie e-TOLL może też zniechęcać kierowców do korzystania z bezpiecznych tras, co przełoży się na większy ruch na lokalnych, niepłatnych drogach.
Źródła: gov.pl, Rzeczpospolita, prawo.pl
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

3 tygodni temu






