W Toyocie Aygo X debiutuje pełna hybryda. Najmniejszy samochód marki w Europie jest pierwszym modelem w segmencie A z tym rodzajem napędu i będzie najmniej emisyjnym autem bez wtyczki na rynku (bazując na spodziewanych wynikach testów WLTP). Nowe Aygo X łączy przyjemność z jazdy, atrakcyjny design oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Aygo X to wyjątkowy crossover w segmencie A. Jego nazwa nawiązuje do oferowanego od 2005 roku Aygo, najbardziej przystępnego samochodu marki w Europie. Toyota Aygo X została zaprojektowana z myślą o klientach ceniących nowoczesne i stylowe rozwiązania, uwzględniając przy tym potrzeby i nawyki korzystania z miejskich aut w tym regionie. Od 2022 roku sprzedano w Europie już ponad 287 000 egzemplarzy produkowanego w zakładach TMMCZ w Kolinie samochodu.
Nowe Aygo X zyskuje sprawdzoną technologię hybrydową Toyoty o wysokiej wydajności i wszechstronności. Nowoczesna hybryda to większa moc i lepsze przyspieszenie, co przekłada się na bardziej angażujące prowadzenie, a przy tym oszczędności w trakcie eksploatacji. Auto otrzymało nowoczesny design przedniego pasa z nowym grillem, który podkreśla jego wyrazistą sylwetkę.
Nowa Toyota Aygo X to nie tylko zwinny i stylowy samochód do miasta, ale też model o najniższej emisji CO2 wśród samochodów bez wtyczki, bazując na spodziewanych wynikach testów WLTP. Za sprawą wydajnego napędu, a także udoskonalonych procesach produkcyjnych i logistycznych auto charakteryzuje się niższym śladem węglowym w całym cyklu życia pojazdu.
Sprzedaż nowej Toyoty Aygo X rozpocznie się na wybranych rynkach europejskich pod koniec 2025 roku.
Aygo X Hybrid – najmniejsza hybryda Toyoty
Toyota po raz pierwszy wprowadza pełny napęd hybrydowy do segmentu A, elektryfikując najmniejsze i najbardziej przystępne auto w swojej ofercie, nie rezygnując przy tym z unikalnej, kompaktowej stylistyki crossovera. Nowy układ napędowy, znany już z modeli Yaris i Yaris Cross, zastępuje stosowany do tej pory benzynowy silnik o pojemności 1,0 l.
Inżynierom Toyoty udało się dostosować komponenty hybrydowe do dotychczasowego rozstawu osi (2430 mm) oraz utrzymać taką samą pojemność bagażnika. Było to możliwe dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w hybrydzie Toyoty dwóch stosów ogniw akumulatora, które ułożono równolegle wzdłuż tylnej części podłogi, co pozwoliło efektywnie wykorzystać przestrzeń. Akumulator pomocniczy umieszczono pod podłogą bagażnika, nie wpływając na jego pojemność. Przedni zwis wydłużono o 76 mm, by zmieścić większy napęd hybrydowy, ale dzięki optymalizacji konstrukcji zachowano proporcje nadwozia.
Nowe Aygo X, wykorzystujące tę samą technologię hybrydową co większy Yaris, zapewnia teraz jeszcze więcej emocji za kierownicą – z większą mocą (116 KM) i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h poniżej 10 sekund. Technologia hybrydowa pozwala osiągnąć najniższy w segmencie poziom emisji CO2, który wynosi zaledwie 86 g/km. Aygo X spełnia tym samym wymagania stref niskiej emisji, a także oferuje większy komfort w trakcie dłuższych podróży.
Zwinność w miejskich warunkach to zasługa platformy GA-B (Toyota Global New Architecture) oraz nisko umieszczonego akumulatora, który obniża środek ciężkości i poprawia sztywność nadwozia. Promień zawracania wynoszący jedynie 4,7 m pozwala łatwo manewrować w ciasnych uliczkach.
Nowe Aygo X zostało skuteczniej wyciszone. Lepsza izolacja maski, wygłuszenie deski rozdzielczej i osłony pod silnikiem sprawiają, iż podróż pozostało bardziej komfortowa. W wyższych wersjach wyposażenia zastosowano dodatkowe elementy wygłaszające, m.in. grubsze szyby i dodatkowe maty akustyczne.
Nowe Aygo X korzysta z kompleksowego pakietu systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense, w tym udoskonalonego układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), układu rozpoznawania znaków drogowych (RSA), a także nowych dla tego modelu układu awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS) i proaktywnego asystenta jazdy (PDA). Co więcej, po raz pierwszy w Aygo X możliwe będzie również aktualizowanie Toyota Safety Sense metodą OTA (over-the-air).
Wyrazisty design kompaktowego SUV-a
Nowy przód Aygo X z przeprojektowaną maską, reflektorami i grillem podkreśla dynamiczny charakter auta jako miejskiego SUV-a. Kierunkowskazy boczne przeniesiono do obudowy lusterek. Czarne wykończenie nadkoli skrywa 17- lub 18-calowe felgi aluminiowe.
Opcjonalne dwukolorowe malowanie nadwozia z kontrastującym czarnym dachem i progami wzmacnia efekt wizualny. Nowe wersje kolorystyczne czerpią inspirację z koncepcji „mellow spice” – do wyboru dostępne będą odcienie Cinnamon, Jasmine, Tarragon i Lavandula.
Zachowując kompaktowe wymiary zewnętrzne, Aygo X oferuje przestronne wnętrze z wysoką, wygodną pozycją za kierownicą. Cztery osoby mogą podróżować komfortowo, a bagażnik o pojemności 231 litrów pozwala pomieścić codzienne zakupy czy zmieścić bagaże na weekendowy wyjazd.
Wnętrze przeprojektowano z myślą o nowoczesnym stylu życia – cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali, panel sterowania klimatyzacją, elektroniczny hamulec postojowy i dwa porty USB-C są dostępne w standardzie. Wyższe wersje wyposażenia oferują bezprzewodową ładowarkę, cyfrowy kluczyk, elektrycznie składane lusterka i system oczyszczania powietrza nanoeX.
Nowe Aygo X po raz pierwszy dostępne w wersji GR SPORT
Po raz pierwszy Aygo X będzie dostępne w wersji GR SPORT, inspirowanej sportowymi osiągnięciami zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Ten wariant wyróżnia się ekskluzywnym lakierem Mustard, połączonym z czarnym dachem oraz czarną maską. Atrapa chłodnicy nawiązuje wzorem do innych aut z linii GR SPORT, auto otrzymało także wyjątkowe felgi GR SPORT. Wnętrze dopełniają akcenty w czerni i szarości oraz haftowane logo GR.
Aygo X w wersji GR SPORT ma także układ jezdny o sportowej charakterystyce. Zmodyfikowane elementy zawieszenia (sprężyny i amortyzatory) oraz bardziej precyzyjne wspomaganie kierownicy zapewniają jeszcze większą przyjemność z prowadzenia, ale bez wpływu na komfort poruszania się w mieście.