Część Obwodnicy Metropolitalnej otwarta dla kierowców

23 godzin temu

Mijają już dwa tygodnie, odkąd kierowcy korzystają z S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) na odcinku od Chwaszczyna do Żukowa. Dodatkowo dostępna dla ruchu jest również część obwodnicy Żukowa w ciągu DK20 w kierunku Glincza. Drugi odcinek OMT wraz z pozostałą częścią obwodnicy Żukowa zostanie udostępniony do końca tego roku. Wbrew zapowiedziom,

Nowy fragment S7 zaczyna się na węźle Chwaszczyno, gdzie krzyżuje się z drogą ekspresową S6. Blisko 16-kilometrowy odcinek OMT zapewnia odciążenie DK20 między Chwaszczynem i Żukowem, gdzie kumuluje się lokalny ruch. Stanowi on również alternatywę dla jadących od strony Kościerzyny w kierunku Trójmiasta. W ramach prac powstało 28 obiektów inżynierskich, z czego najdłuższy ma ponad 160 m. Wybudowano kładkę dla pieszych, 16 wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt, trzy mosty i jedno przejście podziemne. Długość ekranów akustycznych to ponad 19 tys. metrów kwadratowych, a przeciwolśnieniowych – blisko 5 tys.

Ważnym miejscem dla całego układu OMT jest wciąż budowany węzeł Żukowo, powstający w ramach sąsiedniego odcinka. W celu bezpiecznego połączenia S7 z obwodnicą Żukowa, wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Na jednej z łącznic w kierunku Glincza jest zwężenie do jednego pasa na długości ok. 400 m. Dalej kierowcy korzystają z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu) aż do ronda w Glinczu. Połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca tego roku. W tym czasie wprowadzony jest ruch wahadłowy na długości ok. 300 m na DK7 w Lniskach, gdzie powstanie rondo umożliwiające wjazd na obwodnicę Żukowa.

Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT zamknięto tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy korzystają teraz z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, umożliwiających poprzez węzeł Dąbrowa wjazd na S6. Jednocześnie kierowcy mogą skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna. W obrębie węzła Chwaszczyno wykonawcy będą kończyć brakujące łącznice, umożliwiające bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty będą realizowane w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. 3 miesiące.

Fot. Mateusz Brożyna (GDDKiA)

Trwa budowa drugiego odcinka OMT – dzieje się na węzłach Żukowo, Lublewo Gdańskie i Gdańsk Południe

Między Żukowem i węzłem Gdańsk Południe cały czas prowadzone są prace na trasie głównej. Ponadto wykańczany jest cały węzeł Żukowo na połączeniu obu odcinków OMT. W tym miejscu cały czas obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Kontynuowane są roboty na samym węźle Żukowo, głównie w kierunku Lnisk, gdzie DK7 połączy się z obwodnicą Żukowa. Na węźle Lublewo Gdańskie funkcjonuje bajpas w rejonie drogi wojewódzkiej nr 221, gdzie powstają obiekty inżynierskie. realizowane są prace na odcinku leśnym, w miejscu, gdzie znajduje się estakada nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino.

Na węźle Gdańsk Południe realizowane są prace żelbetowe związane z budową wiaduktów oraz roboty przygotowawcze do wzmocnienia nawierzchni na S7 w kierunku Warszawy oraz przy poszerzeniu S6 na wylocie w kierunku Gdyni i Łodzi. Wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni wewnątrz samego węzła i na poszczególnych łącznicach tymczasowego ronda. W połowie maja br. wyburzony został obiekt w ciągu ul. Sadowej i Podgórnej znajdujący się nad trójmiejską obwodnicą w ciągu S6. Docelowo powstał nowy wiadukt, w rejonie którego będzie przekrój trzypasowy.

W rejonie węzła Gdańsk Południe w październiku 2024 r. wprowadzono dużą zmianę w organizacji ruchu. Aktualnie kierowcy poruszają się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic. W okresie wakacyjnym będą systematycznie likwidowane tymczasowe rondo i uruchamiane będą docelowe łącznice, zapewniając utrzymanie wszystkich relacji i zmniejszając utrudnienia.

Fot. Mateusz Brożyna (GDDKiA)

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.

Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.

Źródło: GDDKiA
Idź do oryginalnego materiału