Citroen C4 Hybrid 145 Max – z komfortem na pierwszym planie | TEST

10 godzin temu

Citroen C4 przeszedł kurację odmładzającą, ale przez cały czas jego specjalnością pozostają komfort i łagodny charakter. Do tego w testowanej mocniejszej wersji hybrydowej, kiedy potrzeba, okazuje się całkiem szybki. Ale potrafił nas też zaskoczyć bardzo niskim zużyciem paliwa.

W klasie kompaktowej Citroen C4 wyróżnia się nietypowymi proporcjami nadwozia i sylwetką zbliżającymi go do crossovera. Aktualna, 3. generacja zadebiutowała w 2020 roku, zaś w ubiegłym przeprowadzono jej face lifting.

C4 po modernizacji ma całkiem nowe tylne światła. Dwie osobne rury wydechowe – rzadko stosowane, a dobrze wyglądają. fot. Adam Mikuła/Motor

Całkiem nowa twarz

Zmiany, jakie wprowadzono w wyglądzie C4, są znaczące i od razu zauważalne – przód jest w zasadzie całkiem nowy, z boku przeprojektowano plastikowe listwy ochronne, zaś z tyłu – oświetlenie.

W kabinie modyfikacje są mniejsze i objęły m.in. wprowadzenie nowego ekranu wskaźników (7''), ulepszenie multimediów (m.in. bezprzewodowa łączność z Android Auto i Apple CarPlay, zdalne aktualizacje), a także poprawione siedzenia. przez cały czas są one naprawdę wygodne, ale w porównaniu z tymi stosowanymi przez większość innych firm miękkie i tylko przeciętnie wyprofilowane. Cieszy to, iż podczas liftingu nikt nie wpadł na pomysł wprowadzenia oszczędności i zastąpienia bardzo wygodnego panelu klimatyzacji z dużymi pokrętłami paskiem na ekranie.

Przeważająca większość plastików jest twarda i średniej jakości (ale montaż okazuje się solidny), a miękkie wykończenie odnajdziemy w zasadzie tylko na przednich drzwiach.

W dzisiejszych czasach 10-calowy ekran nie robi wrażenia, ale okazuje się wystarczająco duży. Plus za intuicyjną obsługę kokpitu. fot. Adam Mikuła/Motor

2069

Mocy nie zabraknie

Z gamy C4 zniknął diesel 1.5, zrezygnowano też z manualnych przekładni. Aktualnie można wybierać między pięcioma odmianami: benzynową (130 KM), benzynowymi MHEV (110, 145 KM) oraz elektrycznymi (136, 156 KM).

W testowym aucie pracuje mocniejszy z wariantów MHEV, wykorzystujący 136-konny silnik 1.2 R3 turbo wspomagany 28-konną jednostką elektryczną oraz 6-biegową przekładnię. C4 przyjemnie żwawo startuje z miejsca, co znajduje odzwierciedlenie w niezłym czasie przyspieszenia od 0 do 50 km/h. Także wynik w pomiarach od 0 do 100 km/h, choć nieco gorszy niż fabryczny, jest dobry. W większości przypadków napęd pracuje płynnie, ale są sytuacje, gdy wyraźnie odczuwalne są szarpnięcia, np. po zwolnieniu i natychmiastowym dodaniu gazu (nawet nie brutalnym). Czasami też skrzynia zwleka za długo z reakcją na mocniejsze wciśnięcie prawego pedału.

C4 Hybrid 145 potrafi bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużywa zaledwie nieco ponad 4 l/100 km, a na autostradzie przy ok. 140 km/h jest to 5,8 litra. Jedynie w mieście zużycie oscyluje w okolicach 6,5 l na 100 km.

Na drodze C4 przekonuje przede wszystkim komfortem – zawieszenie miękko i płynnie tłumi gros nierówności, tylko te największe kwitując zauważalnymi wstrząsami. C4 nie ma sportowych zapędów, ale prowadzi się pewnie i przewidywalnie, a lekko pracujący układ kierowniczy całkiem sprawnie przekazuje polecenia prowadzącego na koła.

DANE TECHNICZNE Citroen C4 Hybrid 145 Max Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maks. siln. spalin./systemowa Maks. mom. obr. silnika spalinow. Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym silnikiem) Cena wersji testowanej
benz., turbo + el.
1199 cm3
R3/12
136/145 KM
230 Nm/1750
przedni; aut./6-b.
435/180/153/267 cm
10,9 m
1328/477 kg
380/1250 l
50 l (Pb 95)
195/60 R18
210 km/h
8,1 s
4,7-4,8 l/100 km
1060 km
110 600 zł
124 300 zł
Benzynową jednostkę 1.2 R3 turbo 136 KM wspomaga 28-konny silnik elektryczny. fot. Adam Mikuła/Motor
DANE TESTOWE Citroen C4 Hybrid 145 Max Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-120 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) Rzeczywisty zasięg
3,1 s
8,6 s
12,3 s
37,0 m
38,0 m
56,5 dB
62,6 dB
97 km/h
2,9
6,3/4,1/5,2 l/100 km
960 km

Citroen C4 Hybrid 145 Max – test: podsumowanie

C4 ma charakterystyczną stylizację nadwozia nawiązującą do crossoverów. fot. Adam Mikuła/Motor
  • Spora przestronność, duży bagażnik, dobry komfort jazdy, niskie spalanie
  • Szarpnięcia w układzie napędowym, przeciętna szybkość ekranu

Citroen C4 to interesujący kompakt dla osób preferujących spokojną jazdę i szukających sporej dawki komfortu.

Idź do oryginalnego materiału