Chińskie salony samochodowe w Polsce idą na rekord. Jednocześnie u dealerów japońskich marek przybywa niechcianej ciszy i spokoju

3 godzin temu

Zapowiada się, iż chińskie salony samochodowe znowu zagarną kolejny kawałek rynkowego tortu w Polsce. Najnowsza analiza Instytutu Samar wskazuje jednocześnie na malejącą sprzedaż aut od dealerów japońskich marek. O ile niektórzy producenci mają z czego spadać, to dla innych to coraz poważniejszy problem.

Najnowsze dane Samaru pochodzą z pierwszej dekady maja (1-10.05.2025). Warto zauważyć, iż z racji majówki, w tym czasie było tylko 6 dni roboczych. Jednak to tyle samo co rok temu w pierwszych dziesięciu dniach miesiąca. Jednak już to wystarczyło, aby klienci zdążyli zarejestrować 10 303 nowych samochodów osobowych. Względem analogicznego okresu ubiegłego roku to wzrost o 4,5 proc.

MG ZS. // fot. materiały prasowe

Chińskie salony rosną w siłę, japońskie słabną

Wartym zauważeniem trendem jest to, iż chińskie samochody na tym etapie miesiąca mają 6,6-procentowy udział w rynku. jeżeli utrzyma się to do końca maja, będzie to nowy rekord. Z tego grona najwięcej aut przez cały czas sprzedaje MG (13. miejsce po 10 dniach maja). Jak na Polskę, nieźle wygląda też odsetek rejestracji nowych aut w pełni elektrycznych (5,6 proc.).

Mazda CX5. // fot. materiały prasowe

„To co rzuca się w oczy najbardziej w analizowanym okresie, to duże spadki marek japońskich”czytamy w analizie Samaru. Toyota odnotowała gorszy start maja o 21,4 proc., a Suzuki o 24,4 proc. Większe spadki miały jednak Subaru (-31,8 proc.), Lexus (-33,9 proc.). Największą różnicę odczuwają jednak dealerzy Mazdy, bo rejestracje aut tej marki w pierwszej dekadzie maja spadły o 60,8 proc.

Toyota Corolla. // fot. materiały prasowe

Toyota na razie nie musi się martwić, Volvo znów na fali

Choć taki trend nie jest miły dla Toyoty, to jej wcześniejsza dominacja na rynku sprawia, iż przez cały czas zasiadają wygodnie w fotelu lidera rynku. W dniach 1-10 maja 2025 r. zarejestrowano 1 724 szt. aut tej marki. Druga tradycyjnie była Skoda z liczbą 1 174 rejestracji. Podium uzupełnił Volkswagen (777 szt.), a w Top 5 znalazły się BMW oraz Kia.

Skoda Octavia. // fot. materiały prasowe

Sensacyjni nie ma też w czubie rankingu modelowego. Zestawienie otwierają bowiem flotowe hity, czyli Toyota Corolla (458 szt.) i Skoda Octavia (364 szt.). Czołową trójkę skompletowała Toyota Yaris Cross (302 szt.), która miała słabszy początek roku. Samar zauważa też, iż przez cały czas utrzymuje się spory popyt na nowe Volvo XC60. Co więcej, w pierwszej piętnastce rynku jest także Volvo XC40. Zapowiada się zatem kolejny mocny miesiąc segmentu premium w Polsce.

Volvo XC60. // fot. materiały prasowe
Idź do oryginalnego materiału