Chiński producent aut elektrycznych zaskakuje wynikami. Xpeng z rekordowym wzrostem

3 godzin temu

Xpeng, chiński producent aut elektrycznych, znacząco ograniczył straty i przekroczył prognozy dostaw. Akcje firmy wzrosły w tym roku już o 66%, a spółka spodziewa się dalszego dynamicznego wzrostu.

Akcje Xpeng kontynuują spektakularny rajd, notując już 66% wzrost od początku roku. W środę kurs spółki wzrósł choćby o 6% w handlu przedsesyjnym w Nowym Jorku po publikacji wyników za pierwszy kwartał 2025 roku, które okazały się lepsze od oczekiwań analityków. Ostatecznie wzrost utrzymał się na poziomie ponad 5% w południe czasu londyńskiego.

W pierwszym kwartale 2025 roku Xpeng dostarczył 94 008 pojazdów, co oznacza wzrost o ponad 330% rok do roku i przekroczenie własnych prognoz. Przychody firmy sięgnęły 15,81 mld juanów (2,18 mld dolarów), co stanowi wzrost o 141,5% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Strata netto spadła do 660 mln juanów – to najniższy poziom od pięciu lat i poprawa o ponad połowę względem zeszłego roku. Marża brutto wzrosła do rekordowych 15,6%, a marża na sprzedaży pojazdów do 10,5%.

Firma przewiduje, iż w drugim kwartale dostarczy od 102 000 do 108 000 samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 237–257% rok do roku, oraz osiągnie przychody na poziomie 17,5–18,7 mld juanów (wyraźnie powyżej oczekiwań rynku). W samym kwietniu Xpeng dostarczył 35 045 aut, co było szóstym z rzędu miesiącem z wynikiem powyżej 30 tys. pojazdów.

Po trudnym 2023 roku, naznaczonym spowolnieniem wzrostu i rosnącą konkurencją na chińskim rynku EV, Xpeng postawił na ofensywę produktową. Wprowadzenie nowego modelu masowego i odświeżenie flagowego X9 w kwietniu 2025 roku przyczyniły się do poprawy wyników w ostatnich 18 miesiącach. Spółka planuje też wprowadzenie kolejnych modeli, w tym nowej wersji sedana Mona M03 z zaawansowanymi funkcjami autonomicznymi.

W efekcie kurs akcji Xpeng po raz pierwszy od debiutu w 2020 roku przekroczył cenę IPO wynoszącą 15 dolarów, choć przez cały czas pozostaje znacznie poniżej historycznego szczytu z października 2021 roku, kiedy akcje kosztowały ponad 50 dolarów. Firma mierzy się z rosnącą konkurencją ze strony takich graczy jak Xiaomi czy BYD, ale dzięki dynamicznemu wzrostowi dostaw i poprawie rentowności zyskuje coraz silniejszą pozycję na rynku.

Idź do oryginalnego materiału