CATL jako pierwszy producent baterii spełnia nowy chiński standard bezpieczeństwa „No Fire, No Explosion”

4 godzin temu

Chiński gigant bateryjny Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) osiągnął kolejny przełom w dziedzinie bezpieczeństwa ogniw litowo-jonowych. Firma jako pierwsza na świecie spełniła rygorystyczne wymogi nowego chińskiego standardu GB 38031-2025, znanego jako „No Fire, No Explosion”. Certyfikat został przyznany na ponad rok przed planowanym wejściem przepisów w życie.

Nowy standard bezpieczeństwa – co się zmienia?

Nowe regulacje, opublikowane 28 marca 2025 roku przez chińskie władze, wprowadzają zaostrzone wymagania dotyczące bezpieczeństwa baterii w pojazdach elektrycznych. Zgodnie z normą GB 38031-2025, ogniwa i pakiety bateryjne muszą spełniać dwa najważniejsze warunki:

  1. Brak zapłonu i eksplozji choćby w przypadku tzw. thermal runaway (niekontrolowanego wzrostu temperatury wewnątrz ogniwa).

  2. Ograniczenie emisji toksycznego dymu, który mógłby zagrażać pasażerom pojazdu.

„To znaczący krok naprzód w porównaniu z poprzednią wersją standardu, który wymagał jedynie sygnałów ostrzegawczych przed ewentualnym zapłonem” – komentują eksperci branżowi.

CATL spełnia wymogi z wyprzedzeniem

Aby uzyskać certyfikat, producenci baterii muszą przejść serię wymagających testów, w tym:

  • Test uderzenia w dno baterii – symulujący uszkodzenie mechaniczne podczas jazdy.

  • 300 cykli szybkiego ładowania z późniejszym testem zwarcia – ogniwo nie może się zapalić ani eksplodować.

CATL pomyślnie przetestowało swoje baterie Qilin, które wykorzystują trzecią generację technologii Cell-to-Pack (CTP). Według producenta, charakteryzują się one:

  • Gęstością energii do 255 Wh/kg

  • 72% wykorzystaniem przestrzeni w pakiecie

  • Zaawansowanym systemem ochrony przed przegrzaniem

„Certyfikat został przyznany przez China Automotive Technology & Research Center (CATARC), uznaną instytucję certyfikującą w Chinach” – podkreśla CATL w oficjalnym komunikacie.

Kto korzysta z baterii CATL?

CATL jest największym dostawcą baterii dla branży motoryzacyjnej – według danych z lutego 2025 roku, jej ogniwa zasilają ponad 18 milionów pojazdów na całym świecie. Do grona klientów należą m.in.:

  • Aito, Zeekr, Li Auto (wiodące chińskie marki EV)

  • Xiaomi (które niedawno weszło na rynek samochodów elektrycznych z modelem SU7)

  • Lotus, Neta, Avatr (globalne i lokalne marki premium)

  • Tesla, BMW, Volkswagen (CATL dostarcza baterie m.in. do modeli produkowanych w Chinach)

CATL – od lokalnego gracza do światowego lidera

Firma Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) została założona w 2011 roku w Ningde w Chinach. Dzięki bliskiej współpracy z rządem i dużym inwestycjom w badania i rozwój, w ciągu zaledwie kilkunastu lat stała się niekwestionowanym liderem rynku baterii litowo-jonowych.

Według najnowszych danych (2025 r.), CATL kontroluje:

  • około 37% globalnego rynku baterii do samochodów elektrycznych

  • ponad 50% rynku w Chinach

„Naszym priorytetem jest nie tylko zwiększanie zasięgu i wydajności baterii, ale także zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa” – deklarują przedstawiciele spółki.


Dlaczego to ważne?
Nowy standard GB 38031-2025 dotyczy na razie tylko rynku chińskiego, ale ze względu na globalną pozycję CATL, może stać się wzorem dla innych regionów. W przyszłości podobne regulacje mogą zostać wprowadzone w Europie i USA, co jeszcze bardziej umocni pozycję chińskiego giganta.

Źródła:

Idź do oryginalnego materiału