BYD podbija Japonię swoimi “kei cars”

10 godzin temu

TOKIO – Chiński producent samochodów elektrycznych BYD planuje wejść na japoński rynek minisamochodów (kei cars) już w 2026 roku. To strategiczny ruch, który ma pomóc firmie zwiększyć swoją obecność w Japonii, gdzie segment kei-jidosha stanowi aż 40% rynku.

Nowy model tylko dla Japonii

BYD opracował pierwszy w swojej historii model dedykowany wyłącznie jednemu rynkowi – Japonii. Elektryczny minisamochód ma trafić do sprzedaży w drugiej połowie 2026 roku w cenie ok. 2,5 mln jenów (ok. 17 700 dolarów), co plasuje go w dolnej granicy cenowej japońskich elektrycznych kei-carów.

BYD Dolphin Mini – czy japoński minicar BYD będzie podobny do tego modelu?

Obecnie segment minisamochodów w Japonii zdominowany jest przez lokalnych producentów, takich jak Nissan (model Sakura) i Mitsubishi (eK X EV). BYD chce rzucić im wyzwanie, wykorzystując swoją technologię i konkurencyjne ceny.

Globalna ekspansja BYD

BYD, który wszedł na japoński rynek w 2023 roku, do marca 2025 sprzedał tam zaledwie 4530 aut. Jednak firma dynamicznie zwiększa swoją obecność na świecie, szczególnie w Azji Południowo-Wschodniej, Europie i Ameryce Łacińskiej.

Historia i statystyki BYD

Założona w 1995 roku jako producent baterii, BYD gwałtownie stał się jednym z liderów elektromobilności. W 2023 roku sprzedał ponad 3 mln pojazdów, z czego większość w Chinach. Jednak coraz większy udział ma eksport:

  • Największe rynki zagraniczne BYD:

    1. Tajlandia (gdzie BYD jest najpopularniejszą marką EV)

    2. Brazylia (dynamicznie rosnąca sprzedaż)

    3. Australia (silna obecność w segmencie SUV-ów elektrycznych)

Fabryki BYD na świecie

BYD ma już zakłady produkcyjne m.in. w:

  • Chinach (kilka fabryk, w tym w Shenzhen)

  • Tajlandii (otwarta w 2024)

  • Brazylii (w budowie, uruchomienie w 2025)

  • Węgry (planowana produkcja od 2026)

Negocjowane lokalizacje nowych fabryk:

  • Meksyk (dla rynku Ameryki Północnej)

  • Indonezja (współpraca z lokalnymi partnerami)

  • Wietnam (rozmowy w toku)

Wejście BYD na japoński rynek minisamochodów to kolejny krok w globalnej ekspansji firmy. jeżeli Chińczykom uda się zdobyć zaufanie japońskich konsumentów, może to otworzyć im drogę do dalszego wzrostu w kraju, który dotąd był zdominowany przez rodzime marki.

Nissan Sakura

Źródła:

  • Nikkei Asia (21.04.2025)
  • Dane sprzedaży BYD (2024-2025)
  • Informacje prasowe BYD

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału